Dinkelpitabröd!

Hej vänner

Vilken fantastisk dag vi har här i Karlstad! Solen skiner och himlen är klarblå. Ska jag vara ärlig får jag nästan lite vårkänslor när solen värmer på det här sättet. Underbart! Förmiddagen på universitetet var mycket lärorik. Vi fick sitta i grupper om fyra och diskutera våra MI-samtal (motiverande samtal som vi haft med klienter som vill göra en beteendeförändring). Så himla kul och samtidigt intressant att höra hur det gått för de andra och det fanns massor med information som jag kunde ta åt mig!

Nu har jag ägnat mig åt bak i några timmar. Det står nämligen falafel i pitabröd på matlistan idag och jag har för första gången i mitt liv bakat mina egna pitapröd. Det ska bli så spännande att smaka sen till middagen!









Ingredienser:
50 g jäst
5 dl vatten
1 tsk salt
2 msk olja
1,5 msk sirap
Ca 9 dl dinkelsikt och 2 dl fullkornsdinkel

1. Smula ner jästen i en bunke. Rör ut den med fingervarmt vatten (37°) och blanda i salt, sirap, olja och nästan allt mjöl (var försiktig med mjölet, det blir bäst när degen är lite kladdig innan jäsningen).

2. Låt degen jäsa övertäckt ca 1 timme.

3. Tag upp den på mjölat bord, dela den i 20 delar och kavla ut till ca 1⁄2 cm tjocka kakor.

4. Lägg dem på smord plåt och grädda i 275° mitt i ugnen ca 8 minuter.

5. Låt kallna under bakduk.

6. Skär en skåra i bröden så de kan fyllas.

Dessa ska vi fylla med egengjord falafel, avokado, fetaost, tomat, gurka, paprika, sallad och laktosfri medelhavsyoghurt.

Varför dinkel?
Dinkel är ett urvete som är flera tusen år gammalt och odlas idag ekologiskt på Gotland. Dinkel kan med fördel användas istället för vetemjöl. Dinkel är rikt på essentiella aminosyror. Det innehåller lika mycket proteiner som hönsägg och är rikt på B-vitaminer som är bra för hud, hår och naglar. Dinkel ökar även immunförsvaret och är rikt på fibrer som är bra för tarmen. Som ni hör är dinkelmjöl ett ypperligt alternativ när ni ska baka ert nyttiga bröd. Ett bröd bakat på dinkelmjöl och fullkornsprodukter ger lång mättnadskänsla och ger tarmen något att jobba med.

Nu näst på schemat står en långpromenad med Lina och Kristin i Tyrskogen! Hej så länge!

/ Emma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0