Svettlyckan

Tjoho 
 
Här sitter jag alldeles svettig på tåget mot stan. Ganska ofräscht kanske ni tycker? Men jag ska duscha så fort jag kommer hem. Jag looovar! (det är gammal svett som luktar) hehe :) Som vanligt efter ett riktigt konditionspass sitter jag och fnissar för mig själv - glad och hög på endorfiner!
 
 
Blev ett svettigt pass i gymmet efter jobbet förstår ni. Körde pyramidintervaller på löpbandet innan jag körde vidare med dagens utmaning som är tabataintervaller. Avslutade det hela med lite rörlighetsträning innan jag traskade ner mot tåget.
 
Pyramidintervall är en form av lång intervall där man jobbar med minuter i en pyramid. För varje intervall minskas tiden med en minut tills man kommer ner på en minut - då börjar man sedan trappa upp igen tills man är på samma tid som man startade på. Sjukt jobbigt - både fysiskt och psykiskt när man vet att man ska gå hela vägen tillbaka. Den aktiva vilan mellan varje intervall var 1 minut och pulsen låg på 85% av max HF (vilket också var syftet). Vid arbete runt 85% av max HF ligger internsiteten runt mjölksyratröskeln vilket betyder att mjölksyranivån kan hållas ganska konstant - det gör att muskelns uthållighet förbättras samtidigt som elimineringen av mjölksyra effektiviseras.
 
Passet såg ut såhär:
* 10 minuter uppvärmning - lätt jogg upp till 75% av max HF.
* 5 min intervall (12 km/ h - 85% av mav HF)
* 1 min aktiv vila (5 km/ h - 70% av max HF)
* 4 min intervall (12 km/ h - 85% av mav HF)
* 1 min aktiv vila (5 km/ h - 70% av max HF)
* 3 min intervall (12 km/ h - 85% av mav HF)
* 1 min aktiv vila (5 km/ h - 70% av max HF)
* 2 min intervall (12 km/ h - 85% av mav HF)
* 1 min aktiv vila (5 km/ h - 70% av max HF)
* 1 min intervall (12 km/ h - 85% av mav HF)
* 1 min aktiv vila (5 km/ h - 70% av max HF)
* 2 min intervall (12 km/ h - 85% av mav HF)
* 1 min aktiv vila (5 km/ h - 70% av max HF)
* 3 min intervall (12 km/ h - 85% av mav HF)
* 1 min aktiv vila (5 km/ h - 70% av max HF)
* 4 min intervall (12 km/ h - 85% av mav HF)
* 1 min aktiv vila (5 km/ h - 70% av max HF)
* 5 min intervall (12 km/ h - 85% av mav HF)
* 5 minuter nedvarvning
 
Efter intervallpasset satte jag mig ner och vilade i tio minuter samtidigt som jag stoppade i mig en banan och ett kokt ägg. Funderade samtidigt ut vilka övningar jag skulle välja till dagens tabatautmaning och det slutade med dessa övningar:
 
* Burpees
* Raka marklyft
* Höftlyft med skivstång på höften
* Bålrotationer på bosu med medicinboll
* Plankan
 
Ja, jag vet att det var fyra ävningar vi skulle göra, men jag kunde inte bestämma mig för vilket jag skulle utesluta så jag körde fem istället :) 
 
Vilka övningar väljer ni?
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Heej! Måste bara skriva här att jag är så glad att jag på nått sätt gled in på din blogg! Jag hatar i princip att laga mat så jag blir jätte insperad (och hungrig) av att läsa alla goda och nyttiga recept här :) jätte bra blogg!

Svar: Hej! Vad roligt att höra :) Jättekul att jag kan inspirera andra då det är just det jag vill göra med bloggen! Hoppas du hittar något gott att laga :)
Emma Barremyr

2012-12-06 @ 15:04:44
Postat av: Viktoria

Gjorde övningarna på jobbet så det blev
-utfallsteg
- situps
- höga knän
- plankan

Svar: Härligt viktoria :) skönt att kunna träna lite på arbetstid :D
Emma Barremyr

2012-12-06 @ 22:16:05
URL: http://sojung.blogg.se/
Postat av: Hanna N

Vilket kul upplägg med pyramidintervallerna ! Det lät onekligen väldigt tufft :-D Jag har kört något liknande men då var det i sek och inte i minutrar som ditt. Eftersom det var kortare intervaller så hade jag lite högre hastighet men jag behöver köra lite längre intervaller så jag ska testa det du körde ! :-)

Svar: Ja, det är en roligt variation i de långa intervallerna :) såg just att jag skrivit fel % av max HF i aktiv vila, den ska ligga på 70 och inte 60, så har ändrat det! Ta och testa - det är himla kul och utmanande ;)
Emma Barremyr

2012-12-07 @ 09:04:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0