Ett nytt liv

Hej vänner

Jag är inte speciellt stresstålig. När jag är stressad säger magen stopp med desamma, och det är något som jag har fått jobba med mycket den senaste tiden. Det är sunt att bara kunna sitta ner och ta det lugnt, glo in i väggen och lyssna på avkopplande musik. Att äta i lugn och ro är oerhört viktigt för mig och jag försöker alltid att ta mig tid till att sitta ned och äta dagens alla måltider, om det så bara är ett mellanmål. Jag försöker numera undvika allt som heter stress och jag har lärt mig att jag behöver ta det lugnt ibland.

Jag har börjat med att äta mindre måltider ofta. Jag äter numera frukost, lunch, middag samt 4-5 mellanmål. Jag tuggar maten ordentligt och äter långsamt.

Jag avstår från att äta gluten, lök, tuggummi, baljväxter, alltför fet mat, kryddstark mat, kaffe/te (som innehåller koffein), kolsyrade drycker, kål, behandlad mat samt alltför mycket socker och alkohol.

Jag har börjat äta järntabletter i form av Hemofer som gör det lättare för tarmen att arbeta.

Jag har även börjat äta ProIBS samt Probi Mage. Dessa läkemedel är receptfria och finns att köpa på apoteket.

Jag rör på mig varje dag och försöker gå en morgonpromenad så ofta jag kan för att magen ska komma igång och få starta dagen på bästa sätt innan den ska börja arbeta med maten jag stoppar i mig. Dock är det viktigt för mig att det inte blir en stress att jag ”måste” gå varje dag. Jag gör det när jag har tid och känner att jag hinner.

Förändringarna i min kost tillsammans med minskad stress och motion varje dag gör att min mage mår bättre och bättre och jag känner mig så mycket gladare och piggare än vad jag gjorde innan!

Sen att jag även lider av halsbränna/ refluxsymtom har gjort att jag har fått tänka till lite extra. Men sen jag stannade upp i stressen och började ta det lite lugnare har även dessa symtom försvunnit mer och mer, men inte helt och hållet. Jag kommer fortsätta att jobba vidare på att hitta "mitt sätt att leva med IBS" och känner att jag har kommit en bra bit på vägen!

image description

Morgonpromenaden gör magen glad hela dagen!

Kram på er / Emma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0