Rökning dödar

Hej
 
Att rökning dödar är väl inget som någon har gått miste om, allra minst alla rökare. Som rökare lider du större risk att drabbas av alla sjukdomar och frågan är om det finns något annat som skadar våra kroppar så mycket som rökning gör? Tillsammans med övervikt är det oerhört farligt och ofta kommer hjärt- och kärlproblematiken som ett brev på posten.
 
Är du rökare och har funderat på att sluta?
 
Se här allt positivt som händer i din kropp när du slutar röka.
 
 
Denna bild fann jag på väggen när jag satt hos läkaren sist. Det jag tänkte på när jag såg den var hur mycket som faktiskt händer med kroppen när du röker.
 
Det här med rökning är något som kan göra mig oerhört irriterad och det finns få saker som kan få mig så arg som när någon tänder en cigarett i min omgivning (som när man sitter i en busskur eller på en uteservering). Räcker det inte med att olja ned sina egna lungor? Det borde vara förbjudet att röka offentligt då jag tycker att det är oerhört själviskt att folk tänder cigaretter och delar med sig till alla andra av de farliga gifterna.
 
Vad tycker ni om rökning och att det sker på allmän plats?
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Gud, jag håller verkligen med. Jag blir så jävla förbannat när typ mammor går och röker och drar på en barnvagn samtidigt. Eller kanske till och med är gravida och röker. Fy! Så sjukt att folk väljer att skada sig själva och sin omgivning så.

Svar: Ja det är hemskt att se och svårt att förstå. Samtidigt som jag förstår att det är ett beroende så anser jag inte att det är något man kan skylla på när man utsätter andra för röken, speciellt inte barn och foster. usch!
Emma Barremyr

2012-06-29 @ 15:29:43
URL: http://leonales.blogspot.com
Postat av: Ida

ja som fd rökare, rökfri sedan 7 år, håller jag helt med..Dessvärre tänkte jag nog inte så mkt på andra när jag rökte. Stod inte inne i busskuren om andra var där men visst rökte jag när folk fanns med. som tonåring rökte jag tom bredvid min brorsons barnvagn utan att tänka på det men som tur var sa mamman till mig! Skulle dock aldrig ha rökt som gravid eller nära andra idag om jag rökt, hoppas jag i alla fall. Tror att många blivit mer medvetna än tidigare å det verkar som färre röker. Det är så illa när folk röker i närheten av andra å det borde bli olagligt då även passiv rökning är skadligt. Även om att sluta röka är bland det bästa jag gjort så är det även det absolut svåraste! Såhär 7 år senare kan jag ibland, om än sällan, fortfarande känna ett röksug!

Svar: Jag antar att det är svårt för mig som aldrig testat på hur det är att röka att förstå hur svårt det verkligen är att sluta. Dock är jag mäkta omponerad av de som verkligen bertämmer sig för att ta steget att sluta. Ett beroende är ett beroende och är inte lätt att bli av med - det vet jag, men jag vet också att det går - om man vill. Det finns ju så många levande exempel - och du är ju ett av dem! Grattis till ett längre liv skulle jag väl kunna säga :) Trots allt vad det innebär så är det ju upp till var och en hur de väljer att leva, men det är just det här med att man utsätter andra för röken som stör mig så fruktansvärt - och som du sägr är det säkert inget som alla rökare tänker på. Jag tror precis som du att det är färre som röker nu för tiden - men trots det tycker jag alltid att det är någon som står och röker någonstans. Jag hoppas på en förbättringe i framtiden och kan tänka mig att jobba för det :)
Emma Barremyr

2012-06-29 @ 18:30:16
Postat av: Sofia

Det finns få saker i vardagen som gör mig så arg som när rökare ska blåsa ut sin rök i MIN närhet. Det borde faktiskt vara så att rökning på offentliga platser, så som busskurer mm, borde förbjudas! Min värsta passivrökupplevelse hade jag i motionsspåret... sprang om en rökande motionär, ska man skratta eller gråta? :)

Svar: Jag håller verkligen med dig! Usch, har också varit med om liknande, under mina uppfriskande morgonpromenader... och så hamnar man bakom en rökare.. uuurk!!! Men att man kan träna och röka samtidigt? Hemskt skulle jag vilja säga!
Emma Barremyr

2012-07-02 @ 09:48:11
URL: http://sofiawedin.spotlife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0