Korv? Nej tack?!

Hej

Förra veckan kom nyheten att rött kött ökar risken att dö en för tidig död.  Nyheten kom från forskare på Harvard-universitetet som gjort en omfattande studie på 121 000 personer. Den som åt en portion bearbetat kött per dag ökade risken att dö för tidigt med 13 %. Och när det gällde bearbetat kött, som korv och bacon ökade risken med 20 %. Du kan läsa hela artikeln på DN här om du missat den.


Bearbetat kött innehåller mättat fett, natrium, nitriter och cancerframkallande ämnen kopplade till kroniska sjukdomar som hjärtsjukdomar och cancer”.


Min åsikt när det gäller mat är att vi kan äta lite av allt. Att äta mycket av lite är aldrig bra. Vad gäller halvfabrikat har jag under många år varit kritisk. Desto mer man vet om halvfabrikat, desto enklare blir det att undvika det. Jag äter i stort sett allt när det bjuds men gör hela tiden medvetna val när jag handlar eller får välja själv. Jag tittar alltid på innehållsförteckningar för att undvika socker och tillsatser i produkterna jag handlar. Desto mindre ingredienser desto bättre och ”renare” mat. Det är svårt att säga vilken som är den bästa kosten men bara genom att titta på vilka som har världens lägsta siffror av hjärt- och kärlsjukdomar får man sig en funderare. Grekland har befolkningen med de friskaste hjärtan i hela världen och där äts det mycket lite av rött kött och processad mat. Vad man däremot äter mycket av är nötter, mandlar, fet och mager fisk, kyckling, kalkon, baljväxter, rotfrukter, grönsaker, frukt, bär, fullkornsprodukter, magra mejeriprodukter och rött vin.


Många kommer med bortförklaringen ”jag orkar inte bry mig om vad jag äter”, men den här studien visar tydligt hur farligt det kan vara att inte tänka efter på vad man egentligen stoppar i sig.


Hur tänker ni kring det här? Är det något ni har reagerat på eller tycker ni att det är strunt samma och kommer fortsätta att äta alla charkprodukter och rött kött som vanligt? Skulle vara intressant att höra era åsikter!

 

Kram / Emma.


Kommentarer
Postat av: elsa

Jag tycker att det inte är så förvånande att höra, eftersom kött(djuren) är fullproppat med antibiotika och massa konstgjorda tillsatser för i industrin. Frågan är om samma sak gäller för typ KRAV-märkt kött eller älgkött? Jag tror också på att medelhavskost är bland det bästa man kan hålla sig till. Jag försöker äta en blandning av det och GI (är väl ganska liknande mat överlag).



Sen vad gäller det där med hjärtsjukdomar så tror jag att råden kommer delvis ändras i framtiden. Läs ex den här artikeln: http://www.kostdoktorn.se/erfaren-hjartkirurg-om-vad-som-verkligen-ger-hjartsjukdom/



Det är antagligen lika farligt eller värre att äta mycket socker i kosten än det är att äta mycket fett, kanske även om det är mättat.



Kul att hitta till din blogg igen, det är jättekul att läsa! Känns som du hittat väldigt rätt med din utbildning :)



Kramar Elsa

2012-03-19 @ 20:14:23
URL: http://elsa89.blogg.se/
Postat av: Elsa

Sorry för konstig meningsbyggnad, skrev för snabbt!

2012-03-19 @ 20:15:23
Postat av: Anonym

Verkligen! Det är ofta halvt omöjligt att veta vad man stoppar i sig om man inte är påläst. Halvfabrikat och kött vet man i princip aldrig med säkerhet hur de har behandlats och det är helt galet. Har du läst böckerna "Äkta Vara" och "Den hemlige kocken"? De är väldigt intressanta och handlar om allt matfusk som pågår i industrin.



Jag äter fortfarande likadant men är ju inte helt vegetarian, äter fisk och skaldjur. Så protein har jag inga problem med att få i mig, äter mycket av det och trivs verkligen med det :)



Vi har nog ungefär samma uppfattning om vad som är hälsosamt :) Jag köper aldrig light-produkter eller lätt creme fraiche och sånt eftersom maten ALLTID är processad och mixtrad med minst en extra gång om man tagit bort del av fettet. Innehållsförteckningen är alltid längre.



Kram!

2012-03-19 @ 21:52:09
Postat av: Elsa

Verkligen! Det är ofta halvt omöjligt att veta vad man stoppar i sig om man inte är påläst. Halvfabrikat och kött vet man i princip aldrig med säkerhet hur de har behandlats och det är helt galet. Har du läst böckerna "Äkta Vara" och "Den hemlige kocken"? De är väldigt intressanta och handlar om allt matfusk som pågår i industrin.



Jag äter fortfarande likadant men är ju inte helt vegetarian, äter fisk och skaldjur. Så protein har jag inga problem med att få i mig, äter mycket av det och trivs verkligen med det :)



Vi har nog ungefär samma uppfattning om vad som är hälsosamt :) Jag köper aldrig light-produkter eller lätt creme fraiche och sånt eftersom maten ALLTID är processad och mixtrad med minst en extra gång om man tagit bort del av fettet. Innehållsförteckningen är alltid längre.



Kram!

2012-03-19 @ 21:52:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0