Macadamianöten

Hej vänner

Första gången jag åt macadamianötter var i Australien, Sydney. Jag blev helt kär i dem och kommer ihåg att jag köpte dem varje dag efter det. Haha! Helt ärligt så glömde jag typ bort att det fanns andra nötter! Godast är de att äta naturella, jag gillar inte när det är för salt, men de enda jag hittade i affären den här gången var salta!



Macadamianöten är den dyraste nöten eftersom den endast produceras i Australien och på Hawaii. Eftersom skörden är begränsad samt att skalet är otroligt hårt och svårt att knäcka blir det den dyraste nöten på hela jorden. Den är också den absolut fetaste nöten och har en mycket speciell konsistens som jag älskar! Den innehåller cirka 22 procent palmitoljesyra, vilket är en omega-7-fettsyra som är mycket sparsamt förekommande i andra nötter. Dock har den vissa kolesterolhöjande egenskaper vilket betyder att det inte är den bästa nöter för personer med hjärt- och kärlproblem.

Har ni smakat macadamianöten? Nu för tiden äter jag den inte jättemycket. Hittar jag den naturell brukar jag köpa och ha i yoghurt för det tycker jag är himla gott!

Kram / Emma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0