Bakverk utan ägg, laktos och mjöl

Hej vänner 
 
Livsmedelsallergier är väldigt vanligt och det är många som varken kan äta mjölkprodukter, ägg, gluten, nötter, diverse frukter mm. Jag fick en kommentar av en tjej som efterfrågade bakverk utan ägg, mjölk och mjöl:
 
"Hej emma! Jag är en tjej som är äggallergiker och undviker laktos då jag mår dåligt av det. Har stress mage och för mycket mjöl mår jag heller inte bra av. Har du några tips på goda nyttiga bakverk som inte innehåller ägg och för mycket mjöl? Känns som jag i princip inte kan äta något som är gott och nyttigt vilket känns tråkigt... Tack på förhand!"
 
Jag vet hur det känns att inte kunna äta vissa livsmedel... fruktansvärt tråkigt! Men tänk på allt du faktiskt kan äta, istället för allt du inte kan äta. Vi kan faktiskt göra massa goda saker utan att använda både ägg, mjölk och mjöl. Jag har här nedan gjort en liten lista på smarriga saker som inte innehåller något av delarna. Klicka på texten så länkas ni till receptet.
 
Rawfoodbollar med carob
Rawfoodbollar med choklad och hallon
Kokosbollar
Äppelpaj 
Chokladmousse 
Nyttiga kladdkakan innehåller mjölk - men det funkar att byta ut till t.ex. mandel- soya- eller havremjölk.
Du kan också testa att göra egen choklad
 
Är du ute efter mellanmål har jag fått en ny favorit under PT-utbildningen. Jag köper en färdig smoothie på flaska och blandar ihop med kvarg till mellis. Så jäkla gott - och mättande dessutom! Kvarg är ju mjölkprodukt, men är det laktos du inte tål kan du bara välja den laktosfria kvargen!
 
Kram / Emma.
 

Kommentarer
Postat av: Annah

Så härliga recept Emma! :-)

Svar: Tack :) hoppas du gillar dem! :)
Emma Barremyr

2012-10-06 @ 22:16:50
URL: http://www.iannahshuvud.blogspot.se
Postat av: vonskareng

precis ett sådant här inlägg jag behövde! min mage klarar nämligen inte av gluten och laktos!:)

Svar: Vad bra :) Känns kul om jag kan hjälpa någon! Jag har ju själv problem med samma sak och delar gärna med mig av mina tips :)
Emma Barremyr

2012-10-07 @ 09:22:06
URL: http://www.vonskareng.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0