Svar till Tea

Hej vänner 
 
Jag tänkte dela med mig av Teas kommentar och samtidigt svara på hennes frågor öppet här i bloggen:
 
"Hej! jag måste bara säga att jag verkligen älskar din blogg! Jag blir alltid så inspirerad när jag kikar in (flera gånger om dagen...) och när du skrev om din veckolånga vandring satt jag som klistrad och läste, önskade verkligen att det var jag. 
Dina recept är alltid roliga och jag tycker det är fenomenalt att de alltid är så hälsosamma! Dock har jag två frågor; 
1. Jag har fått för mig att du utbildar dig till PT, stämmer det? Isf hur lång är utbildningen, vilka krav ställs på egen träning ochvilka färkunskaper behövs? Jag är bara 14 men jag är väldigt imtresserad av träning och PT känns verkligen som någontung jag skulle vilja arbeta med i framtiden! 
2. Finms det något vanligt alternativ till kokosolja? Mina föräldrar är rädda att jag ska bli fixerad vid min vikt och vill inte att jag ska hålla på med för mycket som är hälsoinspirerat, de förstår inte att träning och hälsa är det som hindrar mig från att gå över den nu tunna linjen till ätstörning. 
Hur som helst säger jag tack på förhand om du svarar på mina frågor, både du och din blogg är gryma! Kram <3"
 
Vad roligt att du gillar min blogg Tea! Det är alltid roligt att få positiv feedback från er läsare, det blir liksom extra kul att blogga då :) Precis som du säger så är det personlig tränare som jag utbildar mig till. Jag går utbildningen på Safe (<--klick) i Stockholm, vilket är en helt underbar skola. Om du vill läsa vidare till PT krävs det inga förkunskaper för att gå utbildningen. Dock skulle jag ändå rekommendera dig att läsa någon utbildning inom hälsoområdet innan. Våra kroppar är otroligt komplexa och för att få en bättre förståelse och lättare ta in det som tas upp under utbildningen är det bra om du har förkunskaper om hur kroppen fungerar, även om det inte är något krav på det. Själv är jag både utbildad massör och har läst anatomi, fysilogi, sjukdomslära och farmakologi på universitetsnivå. Människokroppen är fantastisk och att läsa om hälsa och välmående är något jag varmt skulle rekommendera! Hoppas att du hittar något som passar dig i framtiden!
 
 
Vad gäller kokosoljan funkar det lika bra med vanligt smör. Kokosolja är ett bättre alternativ som jag skulle rekommendera alla att använda, men det innebär inte att vi aldrig ska använda smör. Vissa recept kräver smör och jag använder det själv i min matlagning/bakning när jag känner för det eller inte har tillgång till kokosolja. Det som är viktigt är att komma ihåg är att det varken är farligt eller osunt att äta onyttigt (eller saker som är mindre bra) ibland också. Det viktigaste är helheten. Jag förespråkar en sund livsstil i grunden där jag anser att vi ska välja de alternativ som är bäst för våra kroppar, träna i lagom mängd och göra saker som får oss att må bra. Kokosoljan består precis som smör av mättade fettsyror. Smöret består dock till största del av långa mättade fettsyror, medan kokosoljan mestadels innehåller korta respektive mellanlånga mättade fettsyror. Tyvärr är det de långa som ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar samt diabetes typ 2 och därför anser jag att det är mer hälsosamt att välja kokosfett. Men jag vill påminna er om att bara för att vi äter smör kommer vi inte få hjärtinfarkter eller diabetes. Vi har ätit smör i alla tider utan att ha blivit sjuka. Allt annat som vi äter också har betydelse, så kom ihåg helheten! Om vi väljer en sund livsstil i grunden så spelar avvikelser ingen roll. Med en sund livsstil i grunden kan vi med gott samvete äta lite onyttigt ibland också. Det gäller att hitta en balans!
 
Du pratar om ätstörning, och jag vill be dig att ta hand om dig själv! Att fightas med en ätstörning är inte hälsosamt på något vis. För det första misshandlar du din egen kropp inifrån samtidigt som din psykiska hälsa och välmående är lika med noll. Det är lika mycket sjukdom som övervikt och minst lika ohälsasamt. Försök därför att hitta en balans i ditt liv mellan mat och träning. Välj en sund grund att stå på, ät saker som du tycker om och njut av dem. Skippa ångesten och lär dig att ingenting är så onyttigt att vi aldrig kan äta det samtidigt som ingenting är så nyttigt att vi alltid kan äta det. Ta hand om dig Tea! Du är ung och har hela livet framför dig, slösa inte bort det på en ätstörning. Många tjejer är fokuserade på att få snygga kroppar utåt, men kom ihåg att hälsa kommer inifrån. Det är först när du tar hand om dig själv, bygger upp en bra självkänsla och mår bra i dig själv som du kan kalla dig hälsosam!
 
Jag har också fått flera frågor på vart kokosolja finns att köpa. Jag hittar min kokosolja på hälsokosten,i välsorterade matvarubutiker eller på nätet. Googla på det så kommer det upp flera sidor som har det till försäljning!
 
Har också fått kommentarer om en efterfrågad frågestund och märker att ni är många som undrar och frågar saker här just nu. Så jag undrar om ni skulle vilja ha en frågestund med mig
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Vonskareng

Jaa matångesten, den vill man gärna bli av med nununu. Man får försöka våga be om hjälp! Att fightas med en ÄS helt på egen hand är nog omöjligt för de flesta...(mig tex)

BRA BLOGG har du iaf!!:D

Svar: Fortsätt kämpa! Du gör det jättebra tycker jag :) Kram på dig!
Emma Barremyr

2012-10-03 @ 16:11:19
URL: http://vonskareng.blogg.se
Postat av: Emma

Bra frågor och bra svar =)
JA TACK till frågestund!

2012-10-03 @ 17:25:29
Postat av: Kim

Ja en frågestund! Va kul :)

2012-10-04 @ 07:19:43
Postat av: E

Super bra blogg!
Kikar in minst en gång varje dag, du verkligen inspirerar mig. Jag håller på att återhämta mig från min ätstörning och jag tycker du ser på träning och mat på ett sunt och bra sätt. Tummen upp till dig!
Såg att du börjat jobba på gym i Karlstad också, tänkte om du ville berätta hur det gymmet är och så? Studerar nämligen på gymnasiet i Karlstad. Ha det bra, Kram Ellen.

Svar: Hej! Vad roligt att du gillar bloggen, det gör mig glad :D Och vad roligt att jag kan vara med och inspirera dig till ett sundare levnadssätt. Jag har själv varit sjuk i ätstörning och vad vad det innebär och jag hoppas för allt i världen att du är på bättringsvägen! Stämmer att jag jobbar på ett gym i Karlstad nu, finns på nJoy på Kasernhöjden! Det är ett toppenfint och fräscht gym med bra priser :) Kram
Emma Barremyr

2013-01-11 @ 09:02:07
URL: http://www.ellenguztavsson.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0