Uppvärmning, är det viktigt?

Hej vänner 

 

Jag fick en fråga om uppvärmning i samband med styrketräning, om det är viktigt och vad som i så fall är aktuellt att köra?

 

Om det är viktigt? Svar ja. Uppvärmingen syftar till att effektivisera träningen och minimera skaderisken genom att förbereda kroppen för kommande aktivitet. Uppvärmingen gör också att kroppsmedvetenheten ökar och vi får därmed bättre koordination, vilket är viktigt i styrketräning. Uppvärmingen fungerar även som en motivationshöjare. Hur många har inte upplevt känslan av att vilja skippa träningen, men känt sig peppad och motiverad igen när man väl kommit igång?

 

När vi planerar uppvärmningen bör den anpassas så att den på bästa möjliga sätt förbereder kroppen på den följande aktiviteten. Vad innehåller träningspasset? Är det benen som ska tränas? Eller rygg? Eller hela kroppen?

 

Nu får vi tänka lite. Låt oss säga att vi ska köra ett benpass, ja då skulle jag föreslå en uppvärmning som involverar benen. T.ex. cykel, löpning eller crosstrainer är att föredra. Är det istället rygg eller armar som ska tränas, ja då skulle t.ex. rodd, crosstrainer eller skierg passa bra. Eller låt oss säga att vi ska köra hela kroppen, då passar crosstrainer, löpning eller rodd bättre. Hänger ni med?

 

Viktigast är att tänka på vad du ska träna och därefter välja en uppvärmning. För att sätta sig på en cykel och sedan köra bröst blir tyvärr inte helt bra.

 

Rörlighetsträning kan också funka som en form av uppvärmning och är exempelvis viktig vid aktiviteter som ställer krav på stora rörelseutslag. Stela muskler kan behöva mjukas upp för att kunna utföra rörelser på ett korrekt sätt och då är dynamisk rörlighetsträning att föredra.

 

Hur lång ska uppvärmningen vara då? Det beror på träningens intensitet helt enkelt. Aktiviteter som innebär stora yttre belastningar, explosiva rörelser, hårt öppningstempo och hög intensitet kräver en längre uppvärmning än lågintensiv och lättare träning. Desto högre intensitet det är på huvuddelen desto större krav ställs det på uppvärmningen. Man brukar generellt säga att uppvärmningen bör pågå i 10 minuter då det är den tiden det tar för musklerna att bli någorlunda varma. Men kom ihåg, ska du träna hårdare kan du behöva en längre uppvärmning!

 

Ytterligare en sak som är viktig att tänka på vid uppvärmning är att inte gå ut för hårt i början. Jag rekommenderar dig att du börjar på en förhållandesvis lätt nivå och ökar intensiteten gradvis. Det kommer ge dig de bästa förutsättningarna inför kommande pass!

 
 
 
Lycka till!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Hej!

Jag har blivit bestulen på både iphone och plånbok idag :( Därför kan du inte få kontakt med mig via mobilen. Men jag vill fortfarande ses och äta lunch imorgon. Tänkte även fråga om det går att köra pt-passet i samband med lunchen (har ganska mycket nästa vecka)? Men jag läste sedan att du bara är ledig från utbildningen idag och på tisdag, så jag antar att det inte går då? Men annars får vi ta det på måndag/tisdag/onsdag eftermiddag.

Men hör av dig om imorgon iallafall. När har du tid att ses och var ska vi ses?

Kram!

Postat av: Bea

Du är så himla duktig Emma! Är så roligt att läsa! Hoppas utbildningen går bra och att du snart kommer hem så du kan köra skiten ur mig! Haha kram :)

Svar: Åh, Bea vad gullig du är! Jag ska verkligen köra skiten ur dig, ser jag fram emot, hehe :D
Emma Barremyr

2012-10-20 @ 07:16:22
URL: http://Beatriceahs.blogg.se
Postat av: Kajsa

Vilken underbar blogg du har :) vilken utbildning går du? Har förmodligen läst det men minns inte :) Ha en fin dag!! Kram

Svar: Tack, kul att höra :) Jag utbildar mig till personlig tränare på SAFE education i Stockholm :)
Emma Barremyr

2012-10-21 @ 09:39:46
URL: http://namsi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0