Carobsirap

Hej 
 
Titta vad jag hittade på Kreta!
 
 
Carobsirap!
 
Eftersom jag nyligen upptäckt hur fantastiskt gott det är med carob blev jag lite extra lycklig när jag hittade carobsirap i en liten butik på Kreta. Jag har använt carobpulvret flitigt sen jag fick det och måste erkänna att kakaon har fått en konkurens! Caroben har inte samma beska smak som kakaon, utan är lite sötare, naturligt söt då såklart och helt fri från konserveringsämnen.
 
 
Googlade lite på carobsirap och fann det här på blueberrys sida.
 
"Carobsirap är en naturlig smaksensation och är en underbar smakförhöjare! Den är koffeinfri och har inga konserveringsmedel eller socker. Sirapen är gjord från mosad carobböna och är rik på mineraler, vitaminer och antioxidanter. Prova på filen, i drycker, i salladsdressing, marinader, i kokosbollar, på gröten, i smoothies etc. Sirapen är även bra mot dålig mage och effektiv mot diaré då den är rik på tanniner och har en bindande effekt på slem membranen. Dubbel-blinda studier visar att carob är särskilt effektivt för att behandla diraré hos barn och till och med bebisar. Något att prova är att blanda 15g carobpulver med lite äppelmos och ge till barnet. Dubbla dosen vid behandling av vuxna".
 
Den kommer användas flitigt, men sparsamt hos mig. Jag hörde att det är svårt att få tag på carobsirap så inget släsa här inte :)
 
Kram / Emma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0