Om sömnen

Vilken härlig dag!! Hur mycket/många timmar sover du per natt om du är pigg så tidigt jämt? Vilken tid brukar du gå och lägga dig för att må som bäst dagen efter? För ibland kan jag känna att jag inte är utvilad om jag går och lägger mig för sent men sover länge på morgonen :) Tack på förhand.
 
Jag har i hela mitt liv varit en morgonmänniska - vaknat tidigt på morgonen och lidit av kvällströtthet, och så är det fortfarande! Jag är också en vanemänniska - går jag upp en viss tid under en period vaknar jag till slut av mig själv den tiden just för att kroppen är så inställd på det (för tillfället 05.50). 
 
För mig är sängen som allra skönast när jag får gå och lägga mig på kvällen. Många klagar på att det är jobbigt att gå upp på morgonen för att sängen är så skön då, men för mig är det alltså tvärt om. Vissa kvällar kan jag längta så in i bängen tills jag får krypa ner och sova gott och på morgonen har jag inga problem att studsa upp. Har för det mesta energi och längtar efter frukost :)
 
Det handlar mycket om prioriteringar. Sömnen för mig är otroligt viktig och det är sällan jag lägger mig senare än klockan tio (behöver runt 7-8 timmar för att bli utsövd).
 
För att ha energi och orka med dagarna och livet är ju sömnen självklart viktig - den är viktig för vår hälsa och vårt välmående. Regelbunden fysisk aktivitet och bra mat gör också att vi sover bättre, och sover vi bättre har vi också mer energi till dagarna. Jag tror att min aktiva livstil ger mig energi! Även om jag vaknar såpass tidigt på morgonen är jag ytterst sällan trött på dagen (många jag känner kan gå och lägga sig och sova mitt på dagen - det han jag aldrig kunnat), utan brukar bli lite sömnig runt åtta-nio på kvällen. Vid tio vill jag helst bara sova sova sova - och då gör jag det! Men på dagen har jag alltid energi - och det tror jag beror på både min näringsrika kost och att jag tränar som jag gör - träningen gör mig pigg och glad!
 
Sån är jag och alla är vi olika. Är man piggare på kvällen och prioriterar att vara uppe sent - ja då blir man självklart tröttare på morgonen (men får säkert ut lika mycket av dagen ändå). Jag själv tycker om att komma igång tidigt och har inget emot atta lägga mig tidigt heller! Det funkar bäst för mig!
 
De gånger jag kommer i säng sent brukar jag ändå ha svårt att sova länge på morgonen. Jag vaknar då tidigt och är trött, men kan inte sova (jättestörande). Dessa dagar går jag i dvala och känner mig bakfull - jag är beroende av min sömn helt enkelt!
 
Hur är ni? Morgon- eller kvällsmännsikor?

Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Fantasy Realm ~ en fantasyblogg

Jag är en morgonmänniska helt klart :)

2013-04-26 @ 13:35:55
URL: http://fantasyrealm.se
Postat av: frida

Jag är precis som du! Kvällstrött och vill gärna sova i alla fall 7 timmar per natt.

2013-04-26 @ 13:42:03
URL: http://fraidi.blogspot.com
Postat av: Kizzen

Själv är man kvällsmänniska, men jag vill ändå komma upp på morgonen och göra alla sysslor som behövs. Så jag har mer tid för att göra roliga saker på eftermiddagen.
Men jag älskar alla tv-program som går på kvällarna så jag kommer nästan aldrig upp på morgonen. :)/ Ha en bra fredag!

2013-04-26 @ 14:14:32
Postat av: louise

jag är kvällsmänniska! :)

2013-04-26 @ 14:59:06
URL: http://vitmossa.blogg.se
Postat av: fruwidlund

Jag är nog sov-människa. Brukar bli trött på kvällen, sådär runt nio, men har ändå svårt att komma upp ibland. Men precis som du skriver så tror jag mycket på vanor! När jag prioriterar att hitta vanor brukar det där med att ha svårt att komma upp på morgonen lösa sig. :) När klockan är innan sex brukar det dock ändå vara kämpigt, så en ren morgonmänniska kanske jag inte är, hur mycket jag än skulle vilja. För hur mycket kan man inte få gjort när man går upp vid sex? Träningen klar innan andra vaknar, hela dagen framför sig! :)

2013-04-26 @ 17:39:36
URL: http://fruwidlund.blogg.se/
Postat av: Louise

Jag är helt klart en morgonmänniska, älskar morgnar!

2013-04-26 @ 18:39:18
URL: http://louisesvis.wordpress.com
Postat av: Annie

Numera somnar jag som ett barn innan tio och är uppe innan sex - klarar jag att självmant sova till sju är det en sovmorgon ;)

Svar: Haha, samma här :D
Emma Barremyr

2013-04-26 @ 19:30:17
URL: http://liveitloveit.se
Postat av: M ❤

Jag älskar känslan av att vakna upp tidigt, allra helst en ledig dag, och känna hur jag har hela dagen framför mig :-) Tillhör då oxå kategorin som har svårt att hålla mig vaken efter kl 22. Du satte verkligen ord på allt!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0