Lärsarfråga

Hej vänner 
 
Jag får mycket frågor av er och jag jobbar så fort jag kan med att svara. Vissa svarar jag på i kommentarsfältet medan jag väljer att ta upp andra i inlägg här på bloggen!
 
"Hej Emma! Har läst din blogg ett bra tag och du är en stor inspiration för mig. Jag kämpar mig ur en ätstörning och jag tänkte bara kolla hur du gjorde med träning under ditt tillfrisknande. Jag har så oerhört svårt att låta bli träningen, jag vill tro att jag mår bra av att träna och jag kan inte utesluta den helt. Har du några tips eller råd? Jag väger 44,1 till mina 169 centimeter. Borde jag lyssna på läkarna och skippa träningen helt tills jag får ett hälsosammare bmi? Eller går det att träna och öka i vikt samtidigt? Jag villvillvill inte sluta träna. Känns lättare att äta mer om jag samtidigt får träna.. 

Hoppas på svar, du är så klok. Och du är en stor inspiration för mig. Hoppas att jag en dag ska finna samma fina balans som du har. Kram"
 
Hej! Tack, vad roligt att höra att jag inspirerar dig! Men när jag läser det du skriver vill jag bara ge dig en stor kram och säga att du ändå kanske måste utesluta träningen för att kunna bli frisk igen. Jag förstår att det kan kännas fruktansvärt jobbigt att höra det, men samtidigt känner jag så väl igen mig i det du skriver. För mig gick sjukdomen över i ett stört träningsbeteende (ortorexi) - så länge som jag fick träna kunde jag äta och jag gick inte upp i vikt. Det är klart att det blir lättare att äta om du får träna - då förbränner du ju det du äter och kommer inte gå upp i vikt lika lätt. För att öka i vikt kommer du behöva äta så mycket mat om du samtidigt tränar och om jag ser till mina egna erfarenheter blev det inte bättre så länge som jag fortsatte träna. 
 
Det här känns jättejobbigt för dig och det förstår jag eftersom jag suttit i precis samma sits. Se det såhär - att inte få träna är en rädsla för dig och för att bli av med en rädsla måste du utsätta dig för den, hur läskigt det än känns! 
 
Mitt råd till dig är att lyssna till din läkare och dina nära och kära. Som sjuk är det ofta svårt att se sitt eget bästa. När du inte tränar kan du istället hitta på andra saker som du tycker är roliga och mår bra av - t.ex. läs en bra bok, umgås med kompisar, baka och laga mat, titta på en bra serie eller ett annat roligt intresse som kan ta upp tiden för träningen.
 
Och några sista ord till dig! Fortsätt kämpa och ha en stark vilja - du kan hitta balansen bara du vill! Stor kram till dig!
 
"Älskar din blogg verkligen, du inspirerar mig jätte mycket! 
Jag äta nyttigt och har dragit ner på kolhydraterna men jag undrar om de är okej att äta havregrynsgröt som frukost OCH innan träning? Jag kan inte bara äta en frukt eller något innan träning som många andra verkar göra utan jag måste ha något mer"
 
Ååh, vad roligt att höra att du gillar bloggen och att den fyller sitt syfte med att inspirera! Du skriver att du dragit ner på kolhydraterna för att äta nyttigt, men kom då ihåg att kolhydrater inte är onyttigt utan behövs för vår prestationsförmåga och är viktigt för att vi ska orka med träning och för att våra hjärnor ska fungera. Kolhydraterna är hjärnans främsta egergikälla och hjälper oss att prestera! Dock finns det bättre och sämre kolhydrater och det är framför allt de långsamma i form av fullkornsprodukter, fukt, grönsaker, gryn, rotfrukter, bönor, linser mm som vi bör äta. Vad gäller havregrynsgröten tycker jag absolut att du kan äta en tallrik som mellis innan träning! Det gäller ju att hitta det som funkar bäst för en själv och för att orka med träningen måste du ju få energi i dig och en tarrik gröt är ju superbra! Ät gärna mjölk till eller knäck i en äggvita i gröten för att höja proteinhalten också!
 
Lycka till med träningen!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Pia

Jag har följt din blogg ett tag och jag är verkligen imponerad av den! Den är både inspirerande och du fyller den med kloka ord med. TACK för det!

Svar: Tack själv, jättekul att höra att den fyller sitt syfte med att inspirera! :)
Emma Barremyr

2013-01-25 @ 21:35:18
URL: http://piasord.blogg.se
Postat av: Hanna-chan

Jag hade ingen aning om att du också hade varit nere i träsket. Konstigt nog gör det mig lite "glad", att få veta att man kan bli så frisk, välmående och nöjd!
Nu blev just en ännu större inspirationskälla, hehe!

Tack en så fantastisk blogg med bra texter, fina och inspirerande bilder!

Svar: Tack för din fina kommentar! Det var just därför jag delade med mig av detta - jag hopas att jag inspirerar er till att vilja leva hälsosamt och kämpa för ett frisk liv! Kram på dig
Emma Barremyr

2013-01-27 @ 11:36:46
URL: http://klockanhalvtre.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0