Tomat- och kokossoppa med lax och röda linser toppad med smulad fetaost

Hej vänner 
 
Gårdagens middag blev dagens lunch! Lunchlådor är det bästa som finns fulla arbetsdagar - underbart att plocka fram och värma innan man hinner bli hungrig - perfekt att laga lite extra dagen innan och mindre planering! I dagens lunchlåda fanns en supersmarrig tomat- och kokossoppa med lax och röda linser som toppats med smulad fetaost, med recept från Sofie. Följde dock inte receptet till punkt och pricka, utan gjorde lite ändringar för att få den glutenfri.
 
Men vilken fantastiskt god soppa! Denna måste ni testa - smakrik och väldigt mättande!
 
 
Ingredienser (4 personer):
4 laxfiléer
1 gul lök
3 morötter
300 gram fryst spenat
5 dl vatten
2 fiskbuljongtärningar
1 burk passerade tomater
1  burk kokosmjölk
1 dl okota röda linser
1 tsk sambal oelek
Örtsalt
Pepparmix
 
Hacka löken och skär morötterna i slantar. Fräs sedan lök, morötter och spenat i en gryta och häll sedan på vatten, fiskbuljong, passerade tomater och kokosmjölk. Kokoa upp och häll i linser och sambal oelek. Låt puttra i 5-6 min. Tärna under tiden laxfiléerna och lägg dem sedan i grytan. Låt puttra i 5-10 minuter då laxen är genomkokt. Smaka av med örtsalt och pepparmix. Servera med smulad fetaost!
 
 
 
 
Vad äter ni till lunch idag?
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag åt ungsstekt lax med broccoli morötter och äggsås :D Skulle haft potatis till med, men den hade blivit dåliga :( Så tog en frukuse med kalkon på också. jamjam!

Svar: Mmm, gott :D
Emma Barremyr

2013-01-30 @ 16:33:50
URL: http://sandrastenson.se
Postat av: Johanna

Hej, vilken fin blogg och vilka bra tipps! Tänkte höra om du har några bra tipps om enkla och nyttig lunch tipps? Eftersom jag studerar från 8-16.30 måndag-fredag och tränar 3-4ggr/v så vill man ha ngt lätt och enkelt men samtidigt gott ;)

Svar: Hej och tack så mycket för din kommentar! Jag har en katoegori under recept som heter lunchtips, kika i den :D
Emma Barremyr

2013-01-30 @ 16:56:25
Postat av: lucy

Hej, jag äter hälsosamt, tränar regelbundet och allt som man ska men ändå så går jag upp i vikt? varför? är det bara för att jag får mer muskler och samlar vätska eller är det fett? jag förstår verkligen inte. hjälp mig snälla jag vill inte känna mig tjock vilket jag gör när jag går upp i vikt. jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att hålla min vikt/gå ner. Jag har vägt lika mycket i ca 2-3 månader nu efter min ätstörning men nu när jag tränar bland annat styrka nu på sista tiden så har jag gått upp ett kilo. varfööööör?! :(älskar din blogg också blir så inspirerad av dig!

2013-01-30 @ 21:26:25
Postat av: Emma

Åh det här lagade jag idag! Ska sägas att jag är ingen soppfantast, men et lät så gott så vart tvungen att testa och hjälp vad gott det var :D Tack!! Kommer definitivt laga fler gånger!!

Svar: Vad roligt att du gillade det :)
Emma Barremyr

2013-02-06 @ 17:49:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0