Dags för lite löpsnack!

Hej vänner 
 
Ni är många som frågar och undrar över det här med löpning. Hur är bästa sättet att träna? Hur mycket ska man träna? Vad ska man träna? Tips på löpteknik? Vad är snabbdistans? Hur långt måste ett distanspass vara för att få kallas distans? Osv... Osv...
 
Eftersom intresset är så stort så tänkte jag att vi kör lite inlägg med tema löpning framöver.
 
Vad tror ni om det?
 
 
Jag tänkte att vi börjar med lite allmänt snack om vad som händer i kroppen vid konditionsträning och vad pulsen står för.
 

Konditionsträning definieras ”organismens förmåga att arbeta med relativt hög intensitet under en längre tid”.

 

Hjärtat är den muskel som pumpar runt blodet i kroppen. Det har ett eget fantastiskt retledningssystem som gör att det slår alldeles av sig självt. Blodet syresätts i lungorna och transporteras sedan vidare ut till muskler och organ som är beroende av syret för att kunna arbeta under en längre tid.

 

När musklerna arbetar med tillgång till syre kallas det för aerob träning. Aerob träning är synonymt med uthållighetsträning – det betyder att vi kan vara igång i stort sett hur länge som helst så länge musklerna har tillgång på energi.

 

Musklerna kan också arbeta utan tillgång på syre, men bara en kort stund eftersom det då bildas mjölksyra som gör musklerna sura (mjölksyra har väl alla känt på och vet vilken smärta det innebär?). Muskelarbete utan tillgång på syre kallas anaerob träning. Mjölksyra bildas ofta vid högintensiva pass (intervaller) och det är därför vi inte kan hålla på så länge under dessa pass.

 

Puls

Pulsen är hjärtats slag/ minut. Beroende på vilka krav som ställs på kroppen ökar eller minskar hjärtat sin pumphastighet.

 

Vilopuls

Vilopulsen är den lägsta pulsen - den pulsen man har när man ligger ner och är helt avslappnad (tas på morgonen precis när man vaknar). I vila slår hjärtat runt 70-80 slag per minut beroende på om man är man eller kvinna, och är man vältränad kan man ha en ännu lägre puls. Gunde Svan hade en gång i tiden under 30 slag per minut när han var som bäst tränad.

 

Slagvolym

Slagvolymen är den volym blod som pumpas ut vid varje slag. Är man bra tränad anpassar sig kroppen genom att öka slagvolymen och det är just det som är en av effekterna vid bättre kondition. Hjärtat har då alltså anpassat sig och behöver inte slå lika fort som innan för att tillgodose kroppens behov av syre. Vältränade personer har alltså en större slagvolym – och därav en lägre vilopuls.

Hänger ni med?

 

Maxpuls

Maxpulsen är den högsta pulsen som hjärtat kan komma upp i vid maximalt arbete. Det är svårt att komma upp i maxpuls eftersom det kräver en sån enorm ansträngning och det är egentligen ingenting vi bör sträva efter när vi tränar. Dock kan det vara bra att göra ett test för att få veta vad man faktiskt har för maxpuls då det har betydelse i träningen.

Maxpulsen är genetiskt bestämd, men det finns också en formel som man kan gå efter. Formeln kan stämma in på vissa individer, men man ska ta den med en nypa salt:

 

För män: 220 – ålder

För kvinnor: 226 – ålder

 

Men vill ni stasta på konditionsträning och få rätt syfte med varje pass rekommenderar jag er att göra ett riktigt maxpulstest med en testledare.

 

Arbetspuls

Arbetspulsen är den puls som ligger mellan vilopuls och maxpuls. Arbetspulsen sänks desto bättre tränad man blir. Låt oss säga att jag springer 2 km med en hastighet på 6 min/ km och då har en puls på 160 slag/ min. Under fyra veckor löptränar jag 3 gånger i veckan och förbättrar konditionen. När jag nästa gång gör testet 2 km i samma hastighet har pulsen sänkts till 150 slag/ min. Arbetspulsen har alltså sänkts.

 

Eftersom konditionsträning handlar om pulsträning förstår ni kanske att en pulsklocka kan vara mycket användbar om man vill optimera sina träningsresultat. Med en pulsklocka kan vi mäta hjärtats aktivitet och därmed ha olika syften med träningen, vilket jag kommer prata om i senare inlägg!

 

Hur många använder sig av pulsklocka?

 

Har ni tips på saker ni vill jag tar upp i senare inlägg? Kommentera önskemål här så ska jag försöka ta hänsyn till dessa i kommande inlägg!

 

Kram / Emma.


Kommentarer
Postat av: cicci

Tack för infon!Jag har alltid undrat om män och kvinnors maxpuls är densamma, men det är den alltså inte?:)

2013-07-24 @ 16:58:08
URL: http://bingle.blogg.se
Postat av: Sofia

Vad roligt med lite löpfokus! Jag skulle gärna läsa om intervallträning; hur mycket ska man ta ut sig?, gör intervaller nytta även om man inte tar ut sig så att man blir helt slut?, tips på bra och roliga intervaller mm!:)
Och det här med löparrelaterade skador skulle också vara jättteintressant om du tog upp, samt tips på vilka muskler/muskelgrupper som är viktiga att tänka extra på då man löptränar för att slippa skador.
Tack för en superbra och inspirerande blogg:D

2013-07-24 @ 17:51:31
Postat av: Veronica

Kul! Bra info!

Vore kul med lite tips på övningar för att stärka musklerna inför löpning, samt tips på stretch och rörelseträning som kan vara bra. :D

2013-07-24 @ 19:07:42
URL: http://matforendam.blogspot.se/
Postat av: Sofia

Jag kör med pulsklocka, med hjälp från dig Emma så hittade jag en som jag trivs bra med. Det känns skönt att ha koll på träningen och utvecklingen! Tack för ett bra inlägg :)

2013-07-24 @ 19:49:22
URL: http://sofiawedin.blogg.se
Postat av: Mari

Riktigt bra inlägg !! Detta tema kommer jag gilla att läsa om =) Vad finns det för tester man kan göra när man vill ta reda på maxpulsen?

2013-07-24 @ 20:06:54
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: Tilde R

Åh, vilken bra info!! Försöker verkligen lära mig mer om träning just nu :)

2013-07-24 @ 22:37:12
URL: http://tilderagnarsson.blogg.se
Postat av: Simona Bergström

Besök gärna min blogg skulle betyda allt! :)

2013-07-25 @ 00:32:49
URL: http://simonakristina.se
Postat av: Sofia

Åh vilket toppeninlägg! Mer sånt :) Funderar på att köpa en pulsklocka.

2013-07-25 @ 12:23:58
Postat av: Carola

Jag skulle gärna vilja veta mer om någon klocka som man kan använda sig av när man springer.. som mäter längt, tid & kalorier?

2013-07-25 @ 13:08:17
Postat av: -J U L i E T T E-

Super bra inlägg :) haha du förklarat mycket bättre än min idrottslärare! Skulle han förklarat som dig skulle jag lärt mig det mycket fortare, men men... Tack :)

Jag vet inte om du redan gör det/ vill göra, men några korta enkla träningsprogram? Och sedan kanske något styrke program med en förklaring till vad som händer under varje övning :)

/Juliette

2013-07-25 @ 16:38:23
URL: http://juliettems.blogg.se
Postat av: Sara

Kul att du ska skriva om löpning. Jag har alltid avskytt att springa (och avskyr det fortfarande) men önskar verkligen att jag skulle tycka om det, eftersom det är en träningsform som fungerar överallt. Eftersom jag aldrig tyckt att det varit kul att springa har jag inte "utsatt" mig för det så ofta och kan därför fortfarande kalla mig för nybörjare. Vilka är dina bästa tips för att komma igång med löpträning och få även en sån som mig att tycka löpning är kul?

Tack på förhand!

2013-07-26 @ 11:15:06
Postat av: emelie

Åh vad bra! kul tema!

Jag kör rätt mycket löpträning och har länge funderat på att köpa en pulsklocka, men det är verkligen en djungel, vet verkligen inte vilka som är bra och som har de funktioner man behöver. tips?

2013-07-26 @ 21:46:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0