Dinkeltekakor

Hej vänner

Halv åtta sprang jag iväg i morse och har precis trillat in genom dörren efter en kanondag med praktik och examensarbete. Jag stod själv i receptionen idag samt ringde och bokade in massa kunder på träningsvägledning. Det var ungefär vad jag hann med innan jag mötte upp Viktoria inne i stan, hämtade en bok på bibblan och åkte hem till henne och åt lunch. Sen har vi suttit med examensarbetet hela eftermiddagen. Enkäten med följebrev är klart och vi har så smått börjat på uppsatsen!

Som jag nämnde igår hade jag bakstuga här hemma under kvällen och det blev både en GI-limpa samt dinkeltekakor med linfrö att fylla på frysen med. Recept på GI-limpan hittar du här. Recept på dinkeltekakor hittar du nedan :)



Ingredienser:
5 dl vatten
1 dl rapsolja
2 msk sirap
50 gram jäst (jag använder torrjäst)
1 dl linfrö
5 dl rågmjöl
5-10 dl dinkelsikt
1 tsk salt
1 tsk brödkryddor

Blanda rågmjöl, linfrö, salt, brödkryddor, jäst och 5 dl dinkelsikt. Värm vatten, olja och sirap till fingervarmt och häll i mjölblandningen. Blanda och fyll på med dinkelmjöl till degen blir smidig. Låt jäsa under bakduk 40 minuter. Baka sedan ut till tekakor som får jäsa ytterligare en halvtimme. Nagga bröden och pensla med vatten. Grädda i ugenen på 125 grader i 6-8 minuter. Klart!

Nu ska jag fixa något att äta till middag och sen blir det en kvällspromenad med min syster Lina som jag inte umgåtts med på evigheter känns det som!

Kram på er / Emma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0