Glutenfria, hälsosamma pepparkakor

Hej fina ni 
 
Min mage är INTE bra just nu... IBS:en gör sig verkligen påminnd och det finns inte mycket botemedel för tillfället. Tyvärr! Det är viloläge i soffan som gäller idag, men efter min juliga frukost i morse vandrade tankarna iväg till pepparkakor. Ett litet bak orkarde jag väl med? Eller? :)
 
Det blev ett lyckat bak vill jag lova! Experimenterade ihop en hälsosammare variant av pepparkakor som även är helt fria från gluten. Tummen upp på dessa!
 
 
Ingredienser (18 st):
400 g kikärtor (konserverade)
2 msk smält kokosolja
4 msk mandelmjöl
3 msk äppelmos
4 tsk pepparkakskrydda
3/4 tsk bikarbonat
 
Stavmixa kikärtorna tills de blir en fint mos. Tillsätt övriga ingredienser och blanda ihop till en smet. Låt stå kallt i kylen någon timme innan du tar ut och rullar till bollar. Lägg dem på en bakplåtspappersklädd plåt och platta till. Grädda i ugnen på 225 grader i 15-20 minuter (beroende på ugn). 
 
 
Kakorna blir lite knapriga på utsidan och sega i mitten. Heeeelt underbara med en fantastisk pepparkakssmak!
 
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Haha jag hade också tänkt göra hälsosamma pepparkakor med just kikärtor någon dag när jag har tid, men du hann före! Men bfr du har jag ett färdigt recept att gå ifrån :)

Svar: Haha, vi tänker lite lika! Idag gjorde vi ju typ samma frukost också! Lite kul :) Du kan säkert lista ut något smaskigt pepparkaksrecept du med :)
Emma Barremyr

Postat av: Emma J

Om du har jätte problem borde du kika in lite på Paleo kost, har själv börjat mer och mer då jag tycker mejeriprodukter ger mig magknip. Så jag är inte superkunnig men har läst att det ska vara bra för att motverka IBS, kan ju vara värt att testa en månad och se om du märker någon skillnad kanske :)

2012-11-13 @ 22:51:11
Postat av: Molly

Dom verkar jätte goda! Men kan man göra liksom "pepparkaksgubbar" av degen också. alltså inte vanliga runda kakor utan med formar osv om du förstår?

Tacksam för svar!

Kram!

Svar: Jag tror tyvärr att det blir svårt att göra dem med pepparkaksformar då degen smular, men de är lika goda för att de är runda :) Kram
Emma Barremyr

2012-11-14 @ 16:07:14
Postat av: Matilda

Hej Emma! Jag älskar choklad, tror du att man kan byta ut pepparkakskryddan mot kakao istället och få lika goda kakor?
Jag har själv problem med min mage och undrar om kikärtor är så bra då? har nämligen hört att man ska undvika ärtor..

Svar: Hejsan! Det borde gå att byta ut pepparkakskrydda mot kakao också :) Det stämmer - stora mängder kikärtor funkar inte för mig, men en liten kaka då och då går bra. Testa vad so funkar för dig :)
Emma Barremyr

2012-11-14 @ 20:49:17
Postat av: Ida

detta ska jag prova! förvarar du dem i rumstemperatur eller fryser dom?

Svar: Jag har dem i en glasburk i rumstemperatur :)
Emma Barremyr

2012-11-22 @ 16:50:49
Postat av: Eleonor

Jag är allergisk mot mandel och skulle gärna byta ut mandelmjölet, men har förstått att det inte går att byta rakt av till exempelvis kokosmjöl. Har du något tips?

Svar: Du skulle kunna använda dig av något anat nötmjöl, exempelvis hasselnötsmjöl (mixa hasselnötter till ett mjöl)!
Emma Barremyr

2012-11-28 @ 14:21:06
Postat av: Sara

Hej! Detta receptet måste jag prova!! Undrar hur mycket kikärtor du har i, 400 gram är ju en burk, men avrunnen är det ju 240 gram, om du tog en burk eller nästan två burkar?

Sen undrar jag också om du tror det kan va gott att byta ut äppelmoset mot lingonsylt? Vi har nämligen inte äppelmos hemma just nu.

Kram!

Svar: Hej :) Ja jag hade ju en burk kikärtor, så 400 g ej avrunna :) Jag vet inte om det går att byta ut, det är ju sött - så testa! :D
Emma Barremyr

2012-12-01 @ 07:06:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0