Hemgjort jordnötssmör

Hej 
 
Beroende som jag är fick jag lite smått panik när jordnötssmöret var slut i affären igår när vi veckohandlade. Det var ju även helt slut hemma. Vad göra? Jo jag köpte med mig två påsar naturella nötter hem och gjorde eget jordnötssmör istället.
 
 
 
 
Sätt ugnen på 225 grader. Häll ut nöterna på en plåt, salta lite och rosta dem i några minuter. Passa dem hela tiden då det går fort när de bränns. Ta ut dem precis när de får lite färg och häll dem i en mixer tillsammans med 2 msk kokosolja och lite salt (efter smak). Mixa i några minuter tills du får en fint smör. Häll upp i en burk och förvara svalt.
 
Att göra eget nötsmör såhär är både enkelt och mycket billigare än att köpa. Riktigt gott blev det också!
 
Testa!!!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Panki

Åh, det ska jag prova!

2013-02-11 @ 21:25:48
URL: http://pancake.webblogg.se
Postat av: Sandra

Kan man ha något annat än kokosolja i?

Svar: Ja, rapsolja funkar också bra :D
Emma Barremyr

2013-03-19 @ 21:42:13
Postat av: Josefin

Klarar det sig lika bra som köpe-jordnötssmör? Dvs kan jag förvara det i skafferiet i en burk eller bör jag ha det i kylen? :)

Svar: Det klarade sig fint i skafferiet :)
Emma Barremyr

2013-04-25 @ 13:55:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0