Läsarfrågor

Hej vänner 
 
"Jag skulle vilja veta lite vad du tycker om proteinpulver och liknande. Jag är själv väldigt skeptisk mot det, och tycker att om nån ska använda det så kanske det är om man tränar på elitnivå. Men det känns som att alla som börjar träna också börjar med dessa drinkar och allt vad det är. Skulle vara kul att en gång för alla få veta om jag har rätt som är skeptisk eller om man faktiskt har nytta av det även om man är en "vanlig Svensson"?"
 
Ser man rent näringsmässigt är vi oftast inte i behov av proteinpulver, utan klarar att få i oss mängden protein vi behöver via övrig kost. Men om man väljer att äta proteinpulver eller inte är upp till var och en, jag dömer ingen som vill dricka en shake till mellis eller efter träningen, men själv gör jag det inte. Som du säger så är det många som äter kosttillskott i form av proteinpulver och prestationshöjande och frågar du mig så tycker jag att det känns lite trendigt - precis som med allt annat vi stoppar i oss. Protein mättar och håller blodsockret på en stadig nivå och därför är det bra att få i sig det i någon form till alla måltider, så även till mellanmål. Men jag väljer då att äta andra proteinrika mellanmål istället för pulver i form av t.ex. ägg, nötter, makrill, skinka, hampaprotein (malda hampafrön), keso, kvarg, ostar och liknande. Det finns massa bra saker som vi kan ersätta proteinpulver med i form av riktig mat vilket jag föredrar framför ett pulver. Dock har jag förståelse för att tiden för planering kanske inte riktigt finns där för alla - och då är en proteinshake kanske den bästa lösningen! Som sagt, jag äter inte proteinpulver av den enkla anledning av att jag inte har något behov av det - jag får i mig protein så det räcker och blir över av min övriga kost och mår bra av det. Vad någon annan mår bra av och väljer att stoppa i sig angår inte mig, 
 
"Hej! Du använder ju jordnötssmör i ganska många saker, vad har det för fördelar? ( förutom att det är gott) :) Man förknippar ju lätt jordnötssmör med onyttigheter"
 
Ååh, jordnötssmör - min stora matkärlek! Jag dreglar nästan bara av att höra ordet - så gott tycker jag att det är :D hehe. Så här är det ju - jordnötssmör innehåller massa bra näringsämnen - bra fetter, mycket protein, långsamma kolhydrater och massa fibrer. Dessutom finns det också både vitaminer och mineraler som kroppen behöver i jordnötssmöret. Så länge som du väljer ett ekologiskt jordnötssmör som endast innehåller jordnötter och ev. salt ska det INTE förknippas med onyttigheter, utan som en NYTTIGHET! Däremot ska du se upp för Skippys och andra varianter med socker och andra tillsatser i - då har det förlorat sin nyttighet tyvärr. Jag har också fått frågan om man inte går upp i vikt av jordnötssmör och då är det ju precis som med allt annat - såklart kan man inte äta hur mycket som helst. Ät med måtta - ett par matskedar om dagen funkar ju kanon - på smörgåsen, i gröten, i smoothien, på pannkakorna, ja användningsområdet för jordnötssmöret är enormt stort!!!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: G

Hej Emma! Skulle precis gå in här på bloggen för att tipsa om ett recept och så såg jag att du skrivit om jordnötssmör, roligt! Jag testade att göra dina bananplättar och gjorde sedan en plätt-tårta av dessa med just jordnötssmör och även kesella och skivade bananer emellan. Hur gott som helst! Ett litet tips bara. :) Kram

Svar: Ååh, tack fina du för tipset! Så roligt när ni läsare experimenterar och tipsar :D bananplättar är ju sååå gott - åt det också till lunch idag! mums, mums :D kram
Emma Barremyr

2013-01-23 @ 18:18:10
Postat av: Nicole

Vilket märke har du på jordnötssmöret om inte skippys? :)

Svar: Jag använder green choiche :)
Emma Barremyr

2013-01-23 @ 19:00:18
URL: http://nichle.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0