Nötlimpa med äpple och bovete

Hej vänner 
 
Ni är flera som frågat efter receptet på nötlimpan så det är väl på tiden att slänga upp det nu efter morgonens bak :)
 
 
Ingredienser:
5 dl hasselnötter
4 dl bovetemjöl (eller annat mjöl)
2 dl havremjöl (eller annat mjöl)
2 dl havregryn (eller annat gryn)
1 dl linfrö
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
3 msk honung
1 stort rivet äpple
5 dl naturell yoghurt
2 msk solroskärnor
2 msk pumpakärnor
 
Sätt ugnen på 175 grader. Mixa hasselnötterna grovt och blanda med övriga torra ingredienser. Tillsätt sedan rivet äpple, honung och yoghurt och blanda väl innan du häller upp det i smörad/ bakplåtspappersklädd brödform. Stö över pumpakärnor och solroskärnor. Grädda i mitten av ugnen ca 1 timme. Ta ut och låt svalna innan du skär upp brödet.
 
 
Det här brödet är det godaste jag vet. En liten nackdel är att det smular lite. Ibland får jag till det utan att det smular och ibland inte. Konstigt det där då jag alltid använder samma recept. Oavsett så är det som sagt väldigt gott - och ännu godare rostat!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Veronica

Vilket gott recept! Älskar att läsa din blogg. Bara massa goda recept och vackra bilder!

Svar: Vad roligt att höra! Tack fina du :D
Emma Barremyr

2013-01-29 @ 18:48:41
URL: http://matforendam.blogspot.se/
Postat av: mathilda

Tack! Jag bakade det förut idag och nu vill ingen i min familj äta köpt bröd någonsin igen, haha :)

Svar: Men gud vad roligt att höra :D Kul att det gick hem hos hela familjen!
Emma Barremyr

2013-01-29 @ 19:41:23
Postat av: Ellinor

Jag brukar göra ett liknande bröd, också med bovetemjöl och hasselnötter (http://ellinorsworld.blogspot.se/2012/08/lordagsfrukost.html)
Nötter i allmänhet och hasselnötter i synnerhet är en favorit. Gillar verkligen att använda bovete i mat och bak då jag tycker att det förhöjer smaken och ger den än mer "nötig"

2013-01-30 @ 12:58:30
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Ellinor

Jag brukar också göra ett liknande bröd med bovete och hasselnötter (http://ellinorsworld.blogspot.se/2012/08/lordagsfrukost.html)
Gillar verkligen nötter i allmänhet och hasselnötter i synnerhet. Tycker även om att använda mig av bovete i mat och bak då det förhöjer smaken och gör den ännu lite "nötigare"
Kram

Svar: Ja det var nästan lika ju! :) håller med om att det är gott med nötter - och speciellt i bröd! Dock gillade jag inte bovete till en början, men har lärt mig att tycka om det och nu älskar jag smaken :D Kram
Emma Barremyr

2013-01-30 @ 12:59:36
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Panki

Ser riktigt gott ut! Om man inte tål hasselnötter så bra, vad kan man ha i stället?

2013-02-08 @ 19:17:53
URL: http://pancake.webblogg.se
Postat av: malin

Hej. Om man inte har havremjöl.. går det bra med kokosmjöl eller ska man ta bovetemjöl där oxå?? Vilket blir bäst?? Går brödet att frysa?? Tack på förhand! Blir så baksugen av alla dina goda recept:)

2013-09-04 @ 18:54:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0