Raw chokladkaka

Hej vänner 
 
På nyår gjorde jag en chokladkaka a rawstyle med recept från Sofie. Alltså helt ärligt, det kan ha varit något av det godaste. Godaste någonsin faktiskt. Tillsammans med en hemgjord kokosglass, söta hallon och blåbär blev det bara sådär perfekt, helt enkelt.
 
Kakan är superenkel att göra och det går på några minuter. Bara att mixa alla ingredienser och trycka ut i en form. Strö över kokos och låt stå i kylen en stund. Färdig att ätas!
 
Dadlarna ger en naturligt söt smak. Mandel och kokosolja bidrar med finfina fetter, massa vitaminer och mineraler och mättande proteiner (mandel). Kakaon ger antioxidanter och mineraler och gör kakan så nyttig och bra att den funkar lika bra att ätas till frukost som till mellis eller efterrätt. Vilken bra godsak, ellerhur?
 
 
Ingredienser:
3 1/2 dl sötmandel
12 urkärnade dadlar
3 msk kokosolja
1 tsk vaniljpulver
1 krm salt
1 dl ekologiskt kakao
3-6 msk vatten
Kokosflingor
 
Mixa mandeln till ett mjöl och tillsätt sedan övriga ingredienser. Mixa tills allt blir en kladdig deg. Därefter trycker du degen i en form, strör över kokosflingor och ställer in i kylen en stund så kakan får stelna lite.
 
 
Denna kaka kommer garanterat göras fler gånger. Garanterat!
 
Kram / Emma

Kommentarer
Postat av: Sofie

Tack för din fina kommentar :D Jag är också väldigt nöjd med det nya utseendet. Men som tur är det på bloggplatsen väldigt lätt att ändra på sitt utseende, man laddar bara upp bilder som vanligt. Som jag har förstått det är det jättekomplicerat på blogg.se att hålla på med html koder för att ändra.

Åh den där kakan är verkligen underbar! Min 16-års tårta :D

Ha en fin dag!

Svar: Ja att göra om på blogg. se är inte det lättaste. Jag behöver verkligen fixa ny bloggdesign, men måste ta hjälp för jag kan verkligen inte :(Har redan hunnit göra kakan en gång till, hehe. Mumsmums :D
Emma Barremyr

Postat av: Linda

Mmm så gott! Påminner om en jag gjort tidigare! Så enkelt, gott och nyttigt ;)

2013-01-04 @ 22:47:07
URL: http://harligavardag.wordpress%2Ccom
Postat av: Erica

Låter väldigt gott! Men tror du att man kan använda vanligt mandelmjöl istället? :)

Svar: Absolut, visst kan du ta mandelmjöl :)
Emma Barremyr

2013-01-06 @ 17:51:21
Postat av: Hanna

åh denna ska jag bjuda kollegorna på imorgon!

2014-01-30 @ 16:34:49
URL: http://hanilas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0