Rödbetsbakad lax och quinoa tricolore

Hej vänner 
 
Igår var det full fart hela dagen och då gällde det att ha matlådorna redo för hela dagen. Den första lådan innehöll rester från söndagens middag och den andra var fylld med rödbetsbakad lax och quinoa tricolore. En ny rätt som jag experimenterade fram under tiden som söndagens middag lagades. Det gäller att vara effektiv och planera måltiderna när man är på språng! Även fruktsallad, mellanmålskakor och kvargröror låg nedpackad i väskan!
 
 
Ingredienser:
2 tinade laxfiléer
4 små rödbetor
1 näve cashewnötter
1 vitlösklyfta
50 gram phiadelphiaost
Örtsalt
Svartpeppar
 
Sätt ugnen på 200 grader. Rosta cashewnötterna i en torr panna tills de får en gyllenbrun färg. Släng alla ingredienser i en matberedare och mixa till en massa. Smaka av med salt och peppar. Lägg laxfiléerna i en ugnsform och häll över rödbetsröran. Gratinera i ugnen i 20-25 minuter. Servera med quinoa tricolore!
 
 
Tummen upp för planering! I love it!!!
 
Genom att planera måltiderna och äta regelbundet håller vi blodsockret stadigt hela dagen. Därmed kan vi hålla sockersuget borta och undvika att göra fel val när hungern smyger sig på!
 
Är ni duktiga på att planera era måltider? Eller finns det något ni kan göra bättre? Tänk efter, här kan ni ha mycket att vinna - både i tid och välmående!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Veronica

Gud vad gott det ser ut! Roligt och färgglatt recept som jag verkligen ska prova. Det till middag och detta recept http://matforendam.blogspot.se/2013/01/green-smoothie-in-bowl.html till frukost så får man nästan hela regnbågen;-)

Svar: Verkligen! Din smoothie såg ut som en supersmoothie som jag måste testa! Gott med kokosmjölk i :D
Emma Barremyr

2013-01-22 @ 15:48:03
URL: http://matforendam.blogspot.se/
Postat av: Sofie

Det där ska jag pröva, ser supergott ut! Synd bara att lillebror o pappa inte gillar rödbetor för annars hade jag kunnat laga det till middag ikväll!! :)

Svar: Ja prova, det blev verkligen jättegott tyckte både jag och Pelle :D vad synd att de inte gillar rödbetor, som är såå gott :P
Emma Barremyr

Postat av: Syster Lina

Haha! Det är säkert gott, men jag tycker fisken ser superläskig ut! Ser ju ut som en jätteblodig köttbit eller ett blodigt sår tycker jag och Martin ;) men som all annan mat du gör är det säkert gott! :p <3

Svar: Ja Lina detta var jättegott! Så synd att inte Martin tål nötter, annars hade vi kunnat bjuda er på detta nästa gång ni kommer på middag :D
Emma Barremyr

2013-01-22 @ 20:29:02
Postat av: cornelia

Hej! Älskar din blogg. Har en fråga angående kost.
Jag undrar hur nyttigt det är med kastanjer, typ rostade?
Läser aldrig något om kastanjer och liknande, är det nyttigt, eller är det onyttigt?
ska man jämnföra det med nötter, eller är det mer som potatis?

Min mamma är vegitarian och brukar göra biffar på det, som ersättning för kött lixom. men som jag har läst så verkar de ha mer kolhydrater än protein, så känns som om hon då skulle äta "potatis med potatis" lixom om hon äter dessa bittarna. Eller är det en proteinrik källa? Varför äter eller använder inga som tränar mycket detnna underbar "nöt" eller vad det nu är? ÄR helt fantastiskt god juh?

Tack För en fin blogg btw!

Svar: Hej! Tack för din kommentar och kul att höra att du gillar bloggen! Ska jag vara ärlig så är jag inte så påläst om kastanjer och äter det inte själv. Har faktiskt aldrig smakat, men blir otroligt sugen när du skriver att det är så fantastiskt gott! Det jag kan hitta om det är dock att det inte innehåller mycket av varken protein, fett eller kolhydrater. Det är en nöt så du kan jämföra den med nötter och då kan du se att den innehåller mer kolhydrater än andra nötter och inte värst mycket protein. Det innehåller en hel del vitaminer och mineraler vilket är bra, men att äta det som en ersättning till kött för att få i sig protein är inget som funkar!
Emma Barremyr

2013-01-22 @ 20:46:13
Postat av: Anna J

Kokar du rödbetorna innan?

Svar: Nope, rödbetorna var råa när jag mixade dem, men det funkar säkert att koka dem innan också om man vill ha det lite mjukare eller inte har en mixer som fixar det :)
Emma Barremyr

2013-01-25 @ 10:56:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0