Hamburgarvariant med jordnötsbiffar, sötpotatisbröd och sås på basilika, avokado och mango

Hej 
 
Gårdagens middag blev succé (och dubbla portioner slank ner!) Hehe...
 
En hemgjord hambugarvariantjordnötsbiffar (som min kusin gav mig inspiration till), sötpotatisbröd, krispiga grönsaker, söt frukt och en fantstisk sås på basilika, avokado och mango.
 
Jotack, även en middag i kategorin matporr och en vegetarisk rätt i världsklass - ja om du frågar mig! 
 
 
 
Ingredienser biffar:
3 dl kokt avsvalnat fullkornsris
1 dl ekologiskt jordnötssmör
1 dl hackade naturella jordnötter
1 stor finriven morot
2 tsk paprikapulver
1 gul lök
1 tsk curry
1 tsk örtsalt
Kokosolja
 
Stek löken i kokosolja och curry och blanda sedan ihop med övriga ingredienser och forma till biffar. Stek biffarna några minuter på varje sida tills de får lite färg och servera sedan med sötpotatisbröden (eller vanilgt hamburgerbröd), sås, lite söta frukter och färgglada grönsaker.
 
Sås: mixa ihop 1/2 dl cremé cheese (kvarg eller turkisk yoghurt går också bra), 1/2 dl hackad mango, 1/2 avokado, färsk basilika och örtsalt.
 
Recept på sötpotatisbröden kommer från Annie och receptet hittar ni här <-- (klick).
 
 
Ovanligt? Ja kanske, men det här är en ovanlig maträtt som MÅSTE testas på! 
 
Och gårdagens middag blir dagens lunch! Tacka vet jag rester och storkok. Det sparar mycket tid och känns lite extra värt när den innehåller något extra gott. Wiiiieee!
 
Dessa biffar kommer göras många gånger framöver och jag har redan nya planer för receptet (sötpotatis istället för ris? Kokossmör OCH jordnötssmör för en ännu mer tropisk variant? Experimentera, experimentra...) De funkar att ha som fyllning i wraps, som tillbehör till ugnsrostade rotfrukter, i pitabröd, på grillen, till pasta mm.... 
 
Lova att testa?!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Tusen tack för ännu ett finfint tips och inspiration! Perfekt mat för en veggie som jag :) Behöver lite riktig matinspiration då det blivit mycket "fuskmat" på sistone. Får ta detta en dag framgent.
Kram

Svar: Ja, så bra för dig som är vegetarian! Hoppas du gillar dem :D hihi. Kram
Emma Barremyr

2013-07-10 @ 13:35:24
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Molly

Hejsan Emma!:) Hittade din blogg för ett tag sedan och jag fastnade direkt! Bilderna och recepten är alldeles underbara. <3
Jag har en fråga, jag är 15 år och brukar gå ut springa några gånger i veckan. Men jag skulle ibland vilja ersätta springrundorna med någon annan form av träning. Vet bara inte vad, har du några tips?
Tack för en fin och inspirerande blogg!
Kram

Svar: Hejsan! Vad roligt att du hittar hit och gillar min blogg :) Det är svårt för mig att säga då det viktigaste är att träningen är rolig för dig! Testa dig fram, prova på nya saker, styrketräna med din egen kroppsvikt, dansa, gå med i något lag, bli medlem på ett gym och gå på gruppträning (kanske när du fyller 16?) :) Sen är du alltid välkommen att kontakta mig för PT.online. Kram på dig
Emma Barremyr

2013-07-10 @ 16:25:18
Postat av: Mari

Men kors i taket. Gud så gott !! =)

Underbart med den känslan efter löpningen också, jag älskar den =)

Svar: Ja det här slog i taken! Haha, så himla smarrigt :D Mmm, den känslan finns det inte mycket som slår! :)
Emma Barremyr

2013-07-10 @ 16:28:38
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: Mari

Sv. Förstår det. Hur enkelt som helst att göra också ju =)

Nej. Man lever länge på den =)

2013-07-10 @ 16:39:09
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: Mia

Hej! Åh det sog ju JÄTTE smarrigt ut:) måste testas!! Är det saltade eller naturella jordnötter du hade i biffarna?:-)
Kram

Svar: Vad kul att höra! :) Jag använde naturella jordnötter :) Kram
Emma Barremyr

2013-07-10 @ 17:02:08
Postat av: Frida

Gratis länkning till DIN blogg! Denna blogg kommer inte att handla om mig utan den kommer att handla om ER och era kläder! Du kan enkelt bli länkad i bloggen och därmed få fler läsare än du har nu. Idén är att du skickar in din outfit bild för dagen via mitt mejl så läggs din bild upp i bloggen med en länk till din, super enkelt och helt gratis! Du behöver absolut inte ha någon blogg även om du vill visa vad du har på dig och du kan även vara anonym om du vill det, så länge du informerar mig om hur du vill ha det. Du får gärna skriva i mejlet var dina kläder kommer ifrån, om du har sytt dem själv eller helt enkelt inte vet. Du kan nå mig på [email protected] Välkomna

2013-07-10 @ 18:31:15
URL: http://Www.clothesoftheday.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0