Svar på frågestunden (tema ätstörningar) del 1

Hej vänner 
 
Jag kommer svara så gott jag kan på frågorna i frågestunden, allt för att försöka hjälpa er! Många är frågorna är dock liknande varandra och därför kommer jag inte besvara alla frågor eftersom det kommer bli lite "kaka på kaka". Så därför vill jag att om jag svarar på en fråga som liknar din, att även du tar åt dig av svaret! Okej? 
 
Tror du man någonsin kan bli "helt" frisk från en ätstörning? 
 
Det är en svår fråga. Jag vet att det är många som aldrig blir friska och det är väldigt sorgligt, men jag tror att om man har viljan att bli frisk kan man också bli det, och man behöver också ha sjukdomsinsikt (vilket många aldrig får). För mig handlar det verkligen om viljan. Vill du så kan du helt enkelt! Jag själv värdesätter hälsan högt, och i hälsan ingår välmåendet. Med en ätstörning och det tvångsbeteende det innebär finns det inget välmående eller hälsa. Livet var bara kasst och jobbigt och idag ser jag ingen mening med att lägga energi på det eller gå tillbaka till mitt sjuka beteende. Jag anser mig frisk!

Fick du något kostschema för hur du skulle äta för att gå upp i vikt, om ja, hur såg detta schema ut? 
 
Nej, jag fick inget kostschema för hur jag skulle äta. Det vi gjorde när jag var hos dietisten var att vi la in "extra mat" lite här och var. Inte allt på en gång. Första gången började jag med att äta 1 dl nötter extra om dagen. Nästa gång var det en smörgås extra till frukost, sen tränade jag på att äta godis när jag kände för det, ta en spontan glass osv... släppa på kontrollen helt enkelt.
 
Hur vet man om det handlar om en ätstörning? Vad ska man kolla efter för tecken om man misstänker att en närstående lider av en ätstörning?
 
Du vet att det handlar om en ätstörning när du märker att personen i fråga har ett extremt kontrollbehov vad gäller mat och träning. En snabb viktnedgång, kall hud, magbesvär och psykiska besvär som depression/ nedstämdhet är också tecken på ätstörningar.
 
Hur ska man göra för att bli frisk om man inte vill söka professionell hjälp? 
 
Jag rekommenderar alla att söka professionell hjälp. Ätstörningar är en psykisk sjukdom som bör tas på fullaste allvar och därför bör man också söka hjälp om man misstänker något sådant!

Hur berättar man för sin omgivning att man lider av en ätstörning? 
 
Prata öppet om hur du mår och känner. Tala om för dem att du behöver stöd och hjälp och berätta för dem på vilket sätt du vill ha deras hjälp, så att det inte blir fel. Såklart så blir anhöriga oroliga och kan lätt uppfattas som tjatiga och irriterande, fast de bara vill väl. Därför är det viktigt att ni har öppna relationer och att du talar om för dem vad som är jobbigt och vad som känns bra!

Hur ska man behandla en ätstörd? Hur tycker du att man som utomstående person ska hjälpa en med ätstörningar? För jag vet inte själv hur jag ska be om hjälp, eller vad jag ska säga åt mina nära & kära om hur de kan hjälpa mig..
 
Kommentera INTE personens beteende, och absolut inte vid matsituationer. Det värsta som fanns var när någon började tjata på mig när vi satt och åt. Jag förstod inte att folk i min närhet ville väl då och det fick istället motsatt effekt - jag klarade inte att äta alls och gick istället därifrån! Fråga istället personen hur den mår och om den vill prata om det. Tala om att du finns där och fråga den på vilket sätt du kan hjälpa! Att försöka tala om för en annan person att den är sjuk när den inte själv anser att den är sjuk funkar inte. Försök att ha tålamod, lyssna och var där, var en vän helt enkelt!

Hur hanterade du din viktuppgång efter ätstörningen och hur lång tid tog det för dig att bli "helt" frisk? 
 
Att gå upp i vikt var en läskig och skrämmande tanke innan jag lyckades göra det. När jag väl gick upp i vikt märkte jag ganska snabbt att jag mådde bättre än vad jag gjort innan och tyckte inte att det var speciellt jobbigt. Jag blev mer stolt över att jag var på rätt väg. Under tiden jobbade jag också mycket med självkänslan och blev samtidigt mer trygg i mig själv vilket gjorde att jag accepterade mig själv som person och inte längre såg det lika viktigt att vara smal.

Hur ska man göra för att inte bli triggad av alla träningsbloggar?
 
Läs inte de träningsbloggar som lägger ut bilder på tränade kroppar, dieter, tränings- och matdagböcker och allt det där. Är du sjuk är det lätt att triggas av och "jämföra" sig med andra och att läsa dessa bloggar kommer knappast att hjälpa dig på vägen. Lägg istället tiden på att läsa böcker om självkänsla och sånt som får dig att må bra!

Tror du ätstörningarna blivit fler i takt med att träningshysterin kom igång på riktigt? 
 
Ja tyvärr så tror jag att det kan ligga något i det. Nu är idealet inte bara smal, utan du ska vara stark också. "Stong is the new skinny" (gärna i kombination med en vältränad kropp med minimalt med underhudsfett) kan kasta sig i väggen - vad är det för uttryck? Jag blir själv riktigt provocerad av detta och vill verkligen jobba stenhårt för att hälsa inte handlar om aminosyror, muskler, minimalt med kroppsfett och utseende! Hälsan ska komma inifrån och träningen ska vara glädje! 

Hur ska man tänka då man själv tillfrisknar, finns det några knep eller trix?
 
Läs det här <-- (klick) inlägget. Det kanske kan hjälpa dig en bit på vägen!
 
Hej! Jag har läst på en del om hetsätningsstörning, och jag känner att det mesta stämmer in på mig (eller mitt beteende..). Har du något tips på hur jag ska göra för att verkligen ta tag i problemet?! Hur kommer man över hetsätningssuget? Vad ska man göra om man efter en normal måltid fortfarande är sugen på mer mat?
 
Den här frågan känner jag inte riktigt att jag kan hantera eftersom jag aldrig hetsätit och vet hur det är.
 
Men, jag skulle vilja säga såhär. BESTÄM DIG. Bestäm dig för att bli av med beteendet. Planera dina måltider och ät regelbundet. Försök att lära dig att lyssna på kroppen och radera alltelleringet - tänket. En kaka från skåpet innebär inte att du måste äta upp hela paketet, en kaka "förstör" ingenting. Våga ta hjälp från någon professionel som kan lägga upp måltiderna för dig och som kan stötta dig genom jobbiga perioder. Det går att bli av med hetsätningstänket också. Vill man så kan man, tror jag.
 
Kan du berätta vad som händer ex när kroppen hamnar i svältläge? Menar när man svälter sig.
 
Jag är ingen expert och vet inte exakt vad som händer i kroppen. Det jag vet händer när vi äter för lite mat är att kroppen hamnar i "svältläge" och att förbränningen "stannar av". Detta beror på att kroppen vill spara på så mycket energi som möjligt och gör också att du blir trött, orkeslös och ofta ledsen och irriterad. Om man svälter en längre tid kommer kroppen till slut få brist på näring, puls och blodtryck går ner, du börjar frysa, får ofta problem med magen och utebliven mens. Är det riktigt illa kan det gå så långt att olika organ tar skada och du kan även drabbas av benskörhet. Svält gör dig sjuk helt enkelt!
 
PS. när du ser dig själv i spegeln, VÄLJ att se det bästa hos dig! Våga älska dig själv och var glad för att du är du - så unik och vacker! DS.
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Anna

VIktigt och bra skrivit Emma! Tack :)

Svar: Vad roligt att höra :)
Emma Barremyr

2013-07-05 @ 16:00:37
Postat av: ann-sofie

så bra svar på frågorna! :)

Svar: Kul att höra! :)
Emma Barremyr

2013-07-05 @ 16:08:26
URL: http://hennesliviordochmeningar.blogg.se
Postat av: Mari

Intressanta frågor och kloka svar. Bra !! kram

Svar: Vad roligt att höra, tack! Kram
Emma Barremyr

2013-07-05 @ 17:35:10
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: Emma

Emma, du är så fantastisk klok och en riktig inspirationskälla och förebild. Jag ryser av beundran!
Stor kram till dig och heja heja för din fantastiska blogg!

Svar: Vad glad jag blir, tack snälla du!
Emma Barremyr

2013-07-05 @ 19:38:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0