Hemmagjord proteinbar med smak av choklad

Hej vänner 
 
Efter träningen behöver vi få i oss ett snabbt mellanmål innehållande proteiner och kolhydrater inom 20 minuter. Proteiner och kolhydrater tas upp snabbt i kroppen och behövs för att bygga upp musklerna efter träningens nedbrytande effekter.
 
En proteinbar som du köper i affären har visserligen en hög proteinhalt, men innehåller för övrigt en massa andra onödiga ämnen, men framförallt rent socker och olika E-ämnen.
 
Jag har istället experimenterat fram en egen proteinbar med smak av choklad som ger dig precis det du behöver efter träningen (kolhydrater och proteiner). För att snabba på upptaget av näringsämnen försökte jag hålla nere på fettet (därav inga nötter). Och för att få den riktigt söt och god slängde jag i dadlar som också bidrar med fina kolhydrater!
 
Denna mina vänner, är en skapelse jag vill dela med er!
 
Enjoy!!!
 
 
Ingredienser:
15 dadlar
1 banan
1 1/2 dl kvarg
1 dl mjölk
1 dl äggvita
1 1/2 dl havregryn
1/2 dl kakao
1 tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 200 grader. Mixa alla ingredienser i en matberedare tills det är ordentligt blandat. Häll upp smeten i en bakplåtspappersklädd form (sklicka skålen) och ställ in i ugnen runt 20 minuter. Ta ut och låt svalva innan du lossar kakan från pappret och skär den i bitar. Förvara i kylen eller frysen!
 
 
 
Passar lika bra som uppladdning för extra energi innan träningen som till återhämtning efter träningen!
 
Hoppas att ni gillar!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Sofie

Åh vad gott det ser ut, det måste jag pröva :)

Svar: Gör det, hoppas du gillar dem :D
Emma Barremyr

Postat av: Anna

Hur många blev det? Tror du man kan ta carob istället för kakao? Kramkram!

Svar: 8-10 stykcen. Carob funkar nog också utmärkt :D
Emma Barremyr

2013-03-28 @ 17:20:03
Postat av: maria

hej, ser riktigt fina ut :) Blir riktigt sugen på att prova, vilken storlek på form har du använt??

Svar: Hmm... en vanlig brödform från ikea. Vad kan den vara i storlek?
Emma Barremyr

2013-03-28 @ 18:27:56
Postat av: Bra

Oj vad goda dom såg ut!! Detta ska jag verkligen prova! :)

Svar: Gör det, hoppas du gillar dem :D
Emma Barremyr

2013-03-28 @ 21:21:19
URL: http://Beatriceahs.blogg.se
Postat av: Sofia

Hej! Din blogg är verkligen toppen och inspirerande, vilket jag är säker på att du är som person också! jag har en liten fråga förresten, undrar ifall du har har gjort hemmagjord frozen yoghurt och lagt upp något recept på det på din blogg? / vänliga hälsningar!

Svar: Hej! Vad roligt att höra, det gör mig glad! Gjorde en frozen yoghurt för länge sen och du hittar recept här --> http://emmabarremyr.blogg.se/2012/january/glassmaskinen-som-gor-dig-glad.html :)
Emma Barremyr

2013-03-28 @ 22:14:10
Postat av: Emma Melin

Vad GOTT det låter!!!
Men detdär innehåller ju också E-ämnen!!!! E-ämnen är vanliga ämnen, bara namnet på molekylerna, och dessa molekyler finns i all vår föda och vi hade inte överlevt utan de. E-ämnen är alltså helt ofarliga och du äter hur mycket E-ämnen som helst varje dag. Skillnaden när det står att E-ämnena är tillsatta i en produkt kan vara för att förlänga hållbarheten och produkten kallas därför halv/hel-fabrikat vilket i sig medför andra negativa påverkningar på kroppen med att de ofta innehåller mättade fetter osv. Men själva E-ämnet är helt ofarligt.

Detta är vad jag har fått lära mig i ett projekt inom biokemi och metabolism, men du kanske har lärt dig och hört informationen på ett annat sätt och det vore intressant att höra varför du tycker att E-ämnen är dåligt för kroppen! Du kanske får mig att se på ett nytt sätt eller tar upp något jag inte tänkt på :) Sådana här frågor är alltid intressanta då informationen media lyfter fram ofta är annorlunda än den sidan en läkare ser på situationen!

Tack för ett fint mellistips och en bra blogg!! :)

Svar: Jag vet att det finns olika åsikter om de olika E-ämnena och jag anser att det är upp till varje person att välja vad man stoppar i sig. Jag dömer absolut ingen som tycker att det är okej att äta dessa ämnen, men själv vill jag inte stoppa dem i min kropp. Jag äter hellre naturliga produkter än sådana som är framställda på ett konstgjort sätt. Det finns flera ämnen som både är allergi- och cancerframkallande vilket jag tycker är läskigt! Dock vill jag erkänna att jag inte är någon expert på just E-ämnen, utan vill helst bara äta "rent" och naturligt för att jag har möjlighet att göra det! Hoppas du förstår hur jag menar!Tack för din kommentar :)
Emma Barremyr

2013-03-29 @ 01:29:40
Postat av: nina

Ser supergott ut men det där är väl inte nyttigt?! Min PT jämför dadlar/fikon och annat med godis - vad säger du om det?

Svar: Det är ju sött båda två - godis och torkad frukt. Godis innehåller tomma kalorier och rent socker. Torkad frukt däremot innehåller vitamier, mineraler och fibrer. Jag tycker det är perfekt att söta med och dessutom är det bra med kolhydrater efter träningen!
Emma Barremyr

2013-03-29 @ 08:45:13
Postat av: Madde

Åh vilket bra recept, tack!

Svar: Hoppas att du gillar dem :D
Emma Barremyr

2013-03-29 @ 15:12:22
URL: http://miinimuffin.blogg.se
Postat av: Kajsa

hej! Underbar blogg! Har redan gjort köttfärsen med ingefära och kokosmjölk, WOW vad gott!!! Har en fundering bara. Blötlägger du dadlarna innan du "tillagar" barsen? =) Kramar

Svar: Hej! tack för din kommentar, så roligt att höra att du gillar bloggen :D dadlarna blötlägger jag inte innan, utan jag mixar dem som de är! Kram
Emma Barremyr

2013-03-29 @ 21:03:17
Postat av: Kajsa

Okej tack! de ligger i ugnen nu, hohohoooo spännande! :D

Svar: Ååh, hoppas att du gillade dem :D
Emma Barremyr

2013-03-29 @ 22:09:50
Postat av: Sara - Hold on be strong

Åh vad gott!!

2013-03-29 @ 23:06:38
URL: http://saraleasofia.blogg.se
Postat av: Emelie

Ungefär hur många bars får man ut på en sats? :D

Svar: Det blev tio bitar :-)
Emma Barremyr

2013-03-30 @ 17:24:29
URL: http://emeliessorensen.blogg.se/
Postat av: Anonym

har bakat sådana idag, men innan jag satte in dom i frysen så var dom kletiga, ska dom vara det? stadga dom sig i frysen? dina ser inte alls kladdiga ut. dom var i alla fall hur goda som helst!

2013-04-01 @ 20:17:13
Postat av: kajsa

hej! hur många är vanligast att man äter?

Svar: Det beror hur hungrig man är. Jag brukar ta två efter träningen :)
Emma Barremyr

2013-04-02 @ 11:34:04
Postat av: Hanna

En ny favorit! Jättegoda :)

Svar: Kul att du gillar dem :D
Emma Barremyr

2013-04-03 @ 15:12:12
Postat av: Johanna

Hej :-) jag undrar ifall du har nån aning om hur många kcal de innehåller samt hur mkt protein per bar? :-) tack tack!!

Svar: Hej! Det har jag ingen aning om eftersom jag inte räknar kalorier!
Emma Barremyr

2013-04-10 @ 16:17:01
URL: http://kickinass.blogg.se
Postat av: jenny

mumms! ska också testas i helgen! kan man köpa dadlar på typ ica/konsum? :)

Svar: Yes, dadlar finns att köpa på Ica/ konsum :) Hoppas att du gillade kakan!
Emma Barremyr

2013-04-12 @ 16:19:49
Postat av: Michaela

Ser supergott ut! :D Kan man använda 10-procentig kvarg eller är det den enprocentiga som gäller?:)
Undrar också om man måste ha en matberedare eller om man klarar sig med vanlig mixer?;)

Svar: Du kan använda vilken kvarg du vill! Själv kör jag den laktosfria och den finns bara i lätta alternativet! Du borde också klara dig med en vanlig mixer, men då kanske det är bra att låta dadlarna ligga i blöt en stund innan :)
Emma Barremyr

2013-04-14 @ 09:54:17
Postat av: Anna

Gjorde dessa idag och de är så goda, ersätter en vanligt mjuk fikakaka utan att tumma på smaken! Supergott!!! Kommer att bli mellanmål för mig!
Såg en kvargfråga ovan och jag tog icas med 0,1 %fett.
Tack för receptet!!!!

Svar: Vad roligt att du gillade dem :D tack för din kommentar!
Emma Barremyr

2013-04-15 @ 19:34:18
Postat av: Hanna

Är det meningen att det ska stå sklicka skålen? :) och om det är meningen, vad betyder det?! :D

Svar: Nej, det ska stå - slicka skålen :) för att smeten är så god :)
Emma Barremyr

2013-04-15 @ 22:44:26
Postat av: Evelina

Detta lät supergott och jag kommer absolut prova dem!
Har du något tips på någon annan frukt man kanske kan ha istället för dadlar, är inte så förtjust i de?

Svar: Hoppas att du gillar dem :) Skulle inte rekommendera dig att plocka bort dadlarna då de ger en naturligt söt smak. Det smakar absolut inte dadlar om dem, utan mest choklad så var inte orolig för det :)
Emma Barremyr

2013-04-18 @ 22:06:51
Postat av: Nn

Hej! Om man inte gillar dadlar, finns det ett annat alternativ att ha istället? :)

Svar: Det smakar inte dadlar om den så om du inte gillar det spelar det ingen roll! Jag skulle inte rekommendera dig att byta ut dadlarna då de ger en naturlig sötma till barsen. Utan dadlarna blir de nog inte speciellt goda! ;(
Emma Barremyr

2013-04-19 @ 01:07:52
Postat av: Ida

Hej! Kan man byta ut dadlarna mot mandlar eller något annat? :)Det ser jätte gott ut!

Svar: Hej! Nej dadlarna ger en naturliga sötma till barsen och plockar man bort dem blir de nog inte alls speciellt goda! Det smakar inte dadlar om det bara så att du vet :)
Emma Barremyr

2013-04-19 @ 08:00:31
Postat av: Anonym

Jag är allergisk mot komjölk(ej laktos) så kan inte ha kvarg. Och alla spannmål (ej gluten) så kan inte ha havre. Vad kan jag ha istället? Tacksam för svar'!!

Svar: Oj, jag vet faktiskt inte om det går att ersätta med något, men kanske mandelmjölk?
Emma Barremyr

2013-04-19 @ 18:06:45
Postat av: Emelie

Hej! Jag är så himla sugen på att prova dessa, men undrar också om man kan byta ut dadlana mot något annat. T.ex. någon annan frukt? :)

Svar: Kan kan man säkert, men jag tror inte att det blir lika gott då tyvärr :)
Emma Barremyr

2013-04-19 @ 21:41:06
URL: http://emelieroos.devote.se/
Postat av: Lisa

Hej!
Jag undrar om man kan ha i proteinpulver i smeten? Och som alla, kan man ersätta dadlarna mot något som man kanske redan har hemma? :)

Svar: Det kan du säkert ha om du vill, men jag har aldrig bakat med det så jag vet inte hur det blir? Dadlarna ska vara i, annars försvinner den goda, söta smaken. Men jag lovar. Det smakar INTE dadlar!
Emma Barremyr

2013-04-20 @ 10:38:56
Postat av: Josefine

Hej! Hur stor ska formen vara? Sist jag gjorde dessa blev de lite väl kladdiga så jag tänkte att jag kanske har för hög men smal form. MVH

Svar: Jag tog en vanlig brödform. Barsen blir ganska kladdiga (speciellt direkt man tar ut den). Låt den svalna helt innan du skär den i bitar så hoppas jag att det går bättre :)
Emma Barremyr

2013-04-25 @ 09:49:35
Postat av: Melina

Ska dadlarna vara färska eller torkade? :)

Svar: Torkade :)
Emma Barremyr

2013-04-26 @ 13:22:13
Postat av: Kevin

Jag skulle vilja veta vad en kaka innehåller per 100 gram ! Om du vet så svara gärna!

Svar: Ingen aning, jag räknar inte kalorier!
Emma Barremyr

2013-07-01 @ 21:54:49
Postat av: Lina

Hej jag undrar bara ifall man kan göra dem på färska dadlar, har nämligen inget annat hemma? :) toppen blogg!

Svar: Färska dadlar funkar fint det med :-)
Emma Barremyr

2013-08-10 @ 16:12:30
Postat av: Niklas från proteinbars

Den ska provas helt klart, tack! Jag håller på med en sida om proteinbars, vad de olika barerna har för syfte.. protein, energi, deff osv.. kom gärna med tips ska jag försöka få till en bra samlingssida :)

Med vänlig hälsning
Niklas

2013-08-20 @ 15:14:25
URL: http://www.proteinbar.nu
Postat av: emmaoster.blogg.se

Gud så goda de var! Jag länkar receptet i min blogg, och om du inte vill det så säg bara till så tar jag bort det! :)

2013-08-25 @ 19:20:29
URL: http://emmaoster.blogg.se/
Postat av: Therese

Har just gjort en sats, hoppas de faller mig i smaken ;) men det tror jag nog. Tänkte kolla om du vet kalorinnehållet i barsen?

2013-09-04 @ 15:20:46
Postat av: Manda

Hej! Ser supergott ut! Det är inte så att du har räknat ut hur mycket Kcal, kolhydrater, protein och fett varje bar innehåller? :) Hade varit kul att veta

2013-09-29 @ 12:37:33
Postat av: Manda

Hej! Ser supergott ut! Det är inte så att du har räknat ut hur mycket Kcal, kolhydrater, protein och fett varje bar innehåller? :) Hade varit kul att veta

2013-09-29 @ 12:38:20
Postat av: Denice

Har suttit nu och kollat runt efter en massa olika bars och fastnade för dina! :) Då jag är helt ny inom träning och allt vad det innebär undrar jag bara hur många kalorier det blir i en bar och om det är tänkt att man ska äta endast 1 (tex innan eller efter träning) eller om den måste kompletteras med något mer? Tacksam för svar! :) mvh Denice

2013-10-09 @ 08:54:19
Postat av: Vicky Mohlin

men hur länge kan man förvara dem??

2013-11-09 @ 02:06:36
URL: http://vickymohlin.devote.se
Postat av: jessicaeriksson

funkar den här som emllanmål ocks? tacksam för svar! :)

2013-11-11 @ 13:42:38
URL: http://nattstad.se/jessicaerikssons
Postat av: Sofia

Hej! Har du något tips på vad man kan ha istället för banan? de verkar jättegoda!! :)

2013-11-20 @ 16:53:46
Postat av: Eva

Jag gjorde dom med 12 st färska dadlar (glöm inte ta ur kärnorna) och med 0,1% kvarg och räknade ut innehållet per 100g: P: 6,5g K: 32,7g F: 1,5g Kcal: 170

2014-01-05 @ 19:02:57
Postat av: jeanette

Hej. Har massa torkade fikon hemma.. du tror inte det funkar istället för dadlar eller har du ngt recept med fikon? :)

2014-01-17 @ 20:37:51
Postat av: Stephanie Ahlgren

Jag skulle vilja prova detta recept men jag är inte så förtjust i dadlar, vad skulle du rekommendera att ta istället? :)

2014-02-04 @ 14:11:37
Postat av: Jennifer

Så himla gott! Hur mycket blir det ungefär? :)

2014-02-16 @ 10:21:12
URL: http://jjennaa.blogg.se
Postat av: Rebecka

Hej!

Jag gjorde en sats nyss och de blev jättegoda. Jag hade ingen kakao hemma utan använde proteinpulver med chokladsmak istället. Tack för ett bra recept!

2014-05-11 @ 12:17:35
Postat av: Nanna

Hejsan, skön blogg och härlig recept! Hur många kalorier innehåller en bar och vad är näringsdeklarationen om det går att ta reda på? Tacksam för svar :D

2014-07-07 @ 22:03:23
Postat av: Nanna

Hejsan, skön blogg och härlig recept! Hur många kalorier innehåller en bar och vad är näringsdeklarationen om det går att ta reda på? Tacksam för svar :D

2014-07-07 @ 22:12:58
Postat av: FrökenTV, bloggen om tv och film

tack för tipset

2014-09-09 @ 20:50:24
URL: http://efji.blogg.se/
Postat av: Anonym

Funkar det att göra med nån annan torkad frukt än dadlar?

2014-10-22 @ 14:52:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0