mandag 8 februari

I'm back and I'm so happy! This was an amazing trip!
Jag har traffat a lot of lovely pepople, atit underbar thaimat, sovit i varldens obekvamaste sang, svettats, frysit, skrattat, upplevt och fatt nya erfarenheter och tankar!
Det hela borjade med att jag blev upphamtad fran hotellet och fick hoppa in i en jeep som redan var fullsatt av tre londonbor, fyra fransman och tva tyskar. Sen bar det ivag pa aventyr. Nar vi hade akt i ungefar en timme och jag skulle ta upp min kamera insag jag med ens, BATTERIET! Det satt kvar i laddaren som jag lamnat i ryggsacken pa hotellet... ingen kamera alltsa, bra jobbat Emma! Inte mycket att gora at, men det ordande sig senare. Dan overforde lite av sina bilder till mitt minneskort och pa kvallen fick jag lana Juicys kamera eftersom hennes pojkvan Luke hade en och de kunde dela. Jag blev happy ^^ Sen fick jag ha den resten av trippen!
Vi akte langt bort fran Chang Mai och upp i bergen. Dar borjade vi med lunch och sen var det dags for elefantridning. Jag skrattade sa att jag holl pa att do. Oh, my Buddha alltsa, som de sager har! :P

Dan och jag fick rida pa en elefant!





har fick jag mig en rejal dusch, sa hela jag blev blot! Uppfriskande!

happy, happy!


I really enoyed the elephantriding! Btw, sa har jag nog sett varldens storsta snopp nu ocksa. Javlar alltsa, vi forokte fanga den pa kort, men han var for snabb att dra in den igen. Elefanter har inga daliga grejer alltsa. Haha!

Sen var det dags for trekking. Och aldrig i hela mitt liv hade jag kunnat tro att det skulle vara sa jobbigt! Vi besteg ett berg. Det var riktigt kampigt i varmen, men otroligt vackert landskap! Och hur underbart tror ni inte det kandes att antligen komma upp pa toppen, se solnedgangen, ta en kall dusch, ata en underbar thaimiddag, se barn dansa och sjunga, och sedan sitta runt lagerelden, dricka ol, spela gitarr, sjunga och se pa alla miljoner stjarnor sen? Det var lovely! Allt som allt gick vi i tre timmar med lite pauser.
Natten daremot var samre. Temperaturen sjunker ner mot tio grader har i bergen och vi lag i hyddor pa golvet med ett par filtar. Det var stenhart och jag trodde jag skulle frysa ihjal. Blev inte mycket somn for nagon av oss..

Uppe pa toppen i "the village, million star hotell" :)

cookingtime!

Sticky rice, thaisnack! Speciellt, men gott :)

Middagen serverad

Dan







Jag var overlycklig nar det antligen blev morgon. Klockan sju var jag uppe och ute for att se pa soluppgangen. Otroligt vackert! Sen satt jag dar i varmen tills de andra vacknade till och det var dags for morgonte och frukost.
Efter frukosten blev det en rundvandring i den lilla by vi overnattde i. Det ar verkligen imponerande och se hur folk lever. Ingen elektricitet eller kontakt med omvarlden. De har liksom sitt eget liv dar uppe!
Sen gick vi.. och gick.. och gick, anda tills vi kom fram till ett vattenfall. Dar var det lunchtime och slappa som gallde. Vi badade, solade och bara tog det lugnt :)
Sen gick vi lite till (easy trekking hela denna dag) tills vi kom fram till nattens overnattningcamp. Dar blev det middag, lekar, spel, ol och lagereld. MYYYYYS, och I LOVE IT! Jag kan inte beskriva kanslan. Ibland ar det bara sa underbart att finnas till :)

Juicy och Luke

Ett litet barn i byn

Sahar ser jordnotter ut innan mat rostar dem. De smakar skit!

bananer

badtime!





Hela gruppen samlad runt lagerelden



Sen kom natten igen och jag trodde ater en gang att jag skulle frysa ihjal. Jag lag fullt pakladd, mjukisbyxor och tva trojor + fyra filtar over mig och i fosterstallning hela natten. Det var stenhart och det fanns nog inte ett enda stalle jag inte hade ont pa i morse nar jag vaknade. Tankt att de verkligen sover pa det sattet, pa golvet i kylan. Det ar just det har, nar man far komma ut och uppleva hur andra i varlden har det som man blir pamind av hur bra man har det sjalv. Det ar sa latt att glomma bort och bara ta allt for givet nar man har det runt omkring sig. For mig var det hemskt, men anda sa angrar jag inte for nagot att jag gjorde det. Jag ar tvartom glad att jag fick gora det, for vad SKONT jag kommer sova i min sang nar jag kommer hem sen, eller inatt, i min hotellsang :)
Jag har det sa bra. Guiden som vi hade var mycket noga med att papeka hur lyckligt lottade vi var som har chansen att komma till hans land och uppleva det. For sjalv kan han inte ens lamna Chang Mai och hans storsta drom att att fa besoka en annan del av varlden. Men det kommer aldrig kunna ske eftersom han ar fattig. Vad jag onskar att jag fick ta med honom hem for ett tag! Han har verkligen ratt, jag ar sa lycklig som har chansen att se varlden. Och jag uppskattar det verkligen.





Idag hade vi en slapp morgon. Jag hjalpte till med frukosten och sen chillade vi innan vi borjade var sista trekkingtur. Vi gick i ungefar en timme. Sen var det dags for white water rafting och sedan bamburafting!
Det var sa himla kul och harligt! Jag vill gora det igen :)
Sen at vi lunch och efter det var det dags att aka tillbaka till Chang Mai.
And here I am. Jag har just checkat in pa hotellet igen, lamnat in en STOR pase tvatt pa tvatting och ska nu ge mig ut pa jakt efter nagot att ata till middag. Det blir en tidig kvall for mig idag. Jag ar sjukt trott efter helgen och ser verkligen fram emot att sova i en sang inatt :)
Bilduppladdningen gick som pa rals, hur fort som helst. Sa nu har ni fatt se lite bilder fran helgen ocksa!
Imorgon tar jag nattaget tillbaka till Bangkok, sa jag har en hel dag till har i Chang Mai. Jag ska forsoka komma upp i tid och aka pa en tur till To Doi Suthep. Ett tempel som ligger hogt uppe pa ett berg, som ar kant och som tydligen ska vara valdigt vackert. Jaja, det far jag se imorgon!

Hoppas att ni haft en lika bra helg dar hemma som jag har haft har! Fortsatt med kommentarerna, det ar sa roligt att lasa allt ni skriver till mig nar jag kommer in! Jag tanker pa er ofta mina vanner. Ta hand om er!
Vi hors snart igen.
Massa kramar till er!
/ Emma.


Kommentarer
Postat av: Morfar

Åh vad jag är avundsjuk på Dej som får uppleva så mycket roligt och intressant.Men jag unnar Dej verkligen allt.Här hemma har vi faktiskt lite vårkänning av och till med takdropp när solen ligger på.Temperaturen ligger på mellan 0 och -10 grader. Många kramar och hälsningar från mormor. Morfar hälsar också så mycket!

2010-02-08 @ 14:50:59
Postat av: Mamsen

Det ær inte bara mormor som blir avundsjuk, jag vill också!!!! Jag ær i norge nu har precis varit på yoga, gøtt att træna på arbetstid... hehe! Det ær så himla kul att læsa om dina upplevelser, ser fram emot næsta blogginlægg. Skøt om dig och miljoner kramar från mig!

2010-02-08 @ 16:23:08
Postat av: Ida

Jag är så imponerad av dej Emma(:

skönt att se lite värme på dina bilder iallafall, för här hemma är det kallt :S

Jag tänker på dej!vi hörs snart igen!

Fortsätt leva livet! ;)

<3

2010-02-08 @ 18:08:49
Postat av: Jossy

Tack för vykort, vännen! Jag ska skriva ett mail till dig någon dag när jag kommit fram till allt fyndigt som jag har att säga dig ;) Sköt om dig och lev livet! KRAM!! <3

2010-02-08 @ 21:07:15
Postat av: Ellen

Men emma kläm! Jag finns kvar här och det är helt självklart att du får massage (gratis :P ) när du kommer hem ;) Njuuuut för tusan av resan, du missar inget här hemma! Tänker på dej skruttan <3

2010-02-08 @ 21:24:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0