Magen, kosten, livet, måendet

Hej
 
Alltså, jag mår så himla mycket bättre i magen nu för tiden. Visst kan det kännas tråkigt att jag går på en slags diet, den som stavas glutenfri. Men det är så värt det, att skippa alla produkter som innehåller gluten alltså. Eftersom jag kan ersätta vete/råg/korn med bovete/hirs/quinoa/ris och rent havre funkar det riktigt bra! Det jag saknar mest är pasta. Alltså riktig färsk pasta serverad med en gräddig god sås. Den glutenfria pastan vet jag inte ens om jag skulle stoppa i mig? De flesta glutenfria produkterna innehåller mest tillsatser i form av E-ämnen och innehållsförteckningarna är skrämmande långa. Men åter till magen. Visst har jag dåliga dagar även sen jag började äta glutenfritt. Ibland slinker det ner lök i maten, ibland tuggar jag tuggimmi eller äter alldeles för mycket sött.. och ibland stressar jag. Men för det mesta är det riktigt bra och jag känner mig lyckligare än vad jag gjort på länge. Citatet "Mår magen bra - mår människan bra" är verkligen sant. Jag mår bra, äter massa gott som min kropp (och själen för den delen) mår bra av, jag tränar, är ute i naturen, njuter av nuet samtidigt som jag ser fram emot en höst fylld med resor och utbildningsdagar! Det kommer bli lärorikt, intensivt och roligt! Och jag kommer att fortsätta ta hand om mig själv, insida (speciellt magen) som utsida, äta gott, träna, njuta av livet, skratta och leva. När jag får göra det mår jag som bäst. Och det är det som är huvudsaken, att jag må bra. Först då kan jag få andra att må bra, vilket kommer vara en stor del i mitt framtida yrke. För ni vet väl att en av de viktigaste sakerna i vår hälsa, är att vi mår bra?
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Gabbi

Vilket bra och peppande inlägg, blev glad bara av att läsa det! Helt rätt tänk och fler borde tänka så :) jag skulle själv vilja läsa till typ hälsopedagog för att hjälpa människor att förstå det här. Tack för en jättebra blogg!

Svar: Tack, vad roligt att du gillade det :) Visst känns det som ett underbart jobb? Att få hjälpa människor till bättre hälsa, tycker absolut du ska satsa på hälsopedagog :)
Emma Barremyr

2012-08-04 @ 19:38:09
URL: http://gubbsi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0