Läsarfråga!

Hej vänner 
 
Ni ställer ofta frågor och undrar över saker så jag funderar på att ha en frågestund här på bloggen efter nyår. Sammanställer sedan frågor och svar i inlägg här på bloggen. Vad tror ni om det?
 
Sara ställde frågan:
 
"Hej Emma! Jag är väldigt liten av mig och har väldigt svårt att gå upp i vikt. Jag vill gå upp på ett hälsosamt sätt, inte genom att att äta en massa onyttigheter, har du några bra tips?"
 
Hej Sara! Du kan absolut gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt utan att proppa i dig massa onyttigheter. För att gå upp i vikt behöver du vara i positiv energibalans, alltså äta mer energi än vad du gör av med. Försök att välja energitäta livsmedel och undvik livsmedel med alltför hög fiberhalt. Var noga med mellanmål, ha t.ex. alltid nötter och torkad frukt till hands, välj feta produkter istället för lättprodukter och försök att öka din portionsstorlek vid frukost, lunch och middag. Drick gärna exempelvis mjölk eller juice till maten istället för vatten och se till att få i dig ordentligt med protein. Tränar du bör du också vara noga med att få dig energi direkt efter träningen för att hjälpa din kropp till återuppbyggnad. Se också till att sova ordentligt och vila kroppen!
 
Som sagt, ät ofta och gärna lite extra vid varje måltid. Bra livsmedel som ger extra energi är t.ex. nötter, ekologiskt kokosfett, ekologiskt jordnötssmör, mjölk, avokado, oljor, torkat frukt och bär.
 
Hoppas att du hitta något som passar dig!
 
Kram / Emma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0