Lucka nummer tjugotvå

God morgon ♥

 

Dagens hälsoutmaning är att vistas i naturen!

 

 

Att naturen har helande krafter är väl inget nytt? Studier visar att fysisk aktivitet i kombination med vistelse ute i naturen är en bättre medicin mot stressrelaterade sjukdomar än vad antidepressiva mediciner är. 

 

Jag tror att de flesta av oss skulle må bättre och känna oss mindre stressade om vi fick vistas i naturen oftare. Att det används som medicin vid stressrelaterade sjukdomar säger mycket om du frågar mig! Och det är väl inte så konstigt egentligen. Människan föddes ju ute i det fria, vi kommer från naturen så att vistas i den är lite som att vara back to basic. Underbart, ellerhur?

 

I somras gick jag och killen Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta – det är något av det bästa jag gjort! Det var bara vi och naturen, inga mobiltelefoner som funkade och ingen elektricitet på en hel vecka. Egentorkad mat, nätter i tält och en extrem tystnad som gav mig ett inre lugn som är svårt att beskriva. Mitt behov av närheten till naturen är stort och att få komma ut i det fria är något jag uppskattar högt!

 

 

Naturen är inte bara skogen – det är också öppna hav, parkoaser i städer, vita, snötäckta åkrar, berg och öppna vidder.

 

 

Så mina vänner, ta med er detta och försök att gå ut och hitta på något kul i naturen!

  • Ta med en vän (eller gå ensam), packa ryggsäcken med sittunderlag, varm choklad och lussebullar (eller något annat gott och värmande), ta en promenad och hitta ett fint ställe där ni har picknick.
  • Gå ut i trädgården och bygg en snögubbe och gör snöänglar.
  • Ta med dig skidorna och åk ett varv i spåret eller några åk utför i backen.
  • Sparken, pulkan eller skridskorna passar också bra så här års när vi vill hitta på något och vistas utomhus.

 

Och ni, hinner ni inte idag kanske det hinns med någon annan dag under jullovet och mellandagarna?

 

(Psssst, vill du läsa mer om äventyret Kungsleden så hittar du hela berättelsen här <--)

 

Kram / Emma.


Kommentarer
Postat av: Viccy

Härligt det ser ut! :)

2012-12-22 @ 23:39:18
URL: http://frulle.blogg.se
Postat av: Pelle

Jag älskar verkligen de där bilderna o dig med givetvis ;)

2012-12-25 @ 00:26:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0