Phiadelphiabullar i långpanna

Hej fina läsare  

Det där med fikabröd har aldrig varit min grej riktigt. Jag är mer den typen som äter kladdkaka eller tar en chokladbit om jag äter något i "fikaväg". Choklad är en av mina stora passioner. Mörk ska den vara! Men Pers 25-årsdag till ära (eller ja, den är imorgon, men min familj firade honom igår) slog jag på stort och bakade phiadelphiabullar i långpanna. Ett recept som jag hittade på min vän Linneas blogg. Jag måste erkänna att dessa varma, nybakade, hemgjorda bullar gav mig en smakupplevelse över förväntan! Ååååh, jag fick till och med i mig två!








Jag gjorde inte riktigt efter samma recept (som jag aldrig gör när jag går efter recept, ändrar alltid massa). Jag blandade ihop 12 dl vetemjöl, 1 dl socker, 1/2 tsk salt och 50 gram torrjäst i en bundke. Sedan smälte jag 150 g smör och hällde på 5 dl mjölk och värmde till lite varmare än fingervarmt och hällde i mjölblandningen. Min bakmaskin arbeteade ihop en smidig deg till mig som fick jäsa en halvtimme. Sedan plattade jag ut den på en plåt täckt med bakplåtspapper och lät den jäsa en halvtimme till. Under tiden blandade jag ihop 200 gram phiadelphiaost, 150 gram smör, 3 dl florsocker och 2 msk vaniljsocker. Gjorde sedan små hål i degen med en mjölad tumme och klickade i fyllningen. Sedan penslade jag resten av degen med ett uppvispat ägg och strödde på pärlsocker och gräddade i ugnen på 225 grader i 15 minuter. Sedan skar jag dem i fyrkander och serverade dem varma!

/ Emma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0