Söndagslyxet blev en hemgjord pizza

Hej snyggisar

Att göra en hemgjord pizza som jag kan fylla med vad jag vill tycker jag är tusen mycket godare än en köpt från pizzerian. Igår gjorde jag och Pelle dinkelpizza som vi hade tomatsås, parmaskinka, champinjoner, ananas och prästost på. Kryddade med lite örtsalt och pizzakrydda. Den blev ljuvlig! :)





När jag gör egen pizza brukar jag göra en sconessats till botten och det gör ju att den blir ganska tjock. Jag personligen tycker att det är jättegott, speciellt om den blir lite kladdig också! Men det är ju en smaksak. Till min botten hade jag iallafall:

3 dl mjölk
75 gram smör
1 dl fullkornshavregryn
2 dl fullkornsdinkelmjöl
6 dl dinkelsikt
4 tsk bakpulver
1 tsk salt

Alla torrvaror blandas ihop i en bunke och smulas sedan ihop med smöret. Sist tillsätter man mjölken och trycker sedan ut degen på en plåt. Jag förgräddade ca 10 minuter innan jag fyllde pizzan och skjutsade in den i ugnen igen! Vi serverade pizzan till en härlig rocculasallad :-)

Besöket hos naprapaten under förmiddagen gick bra. Det känns väldigt bra nu efteråt även om det var en mycket smärsam timme när jag låg där på bänken. Aj, aj, aj! Förhoppningsvis blir det bättre med tiden! Nu blir det lite lunch och sen kör vi ett gympass! Underbara lediga måndag :)

Kram / Emma.
Trackback
RSS 2.0