Älska laxen

Hej vänner
 
Jag får aldrig nog av lax. Får ni? Laxen är fisken som jag tycker mättar bäst, smakar bäst och som går att variera mest. Laxen passar till så mycket och jag tänkte här och nu dela med mig av ett recept som är så enkelt och smidigt att det bara säger poff så ligger den där färdig på tallriken, redo att ätas upp. Förutom att det är himlans enkelt är det också galet gott. Mmm, Pestobakad lax.
 
I tisdags lagade jag pestobakad lax, rostad sötpotatis och en god sallad till min familj.
 
 
 
 
Pestobakad lax (4 personer):
4 frysta laxfiléer
200 gram phiadelphiaost
2 msk pesto
Sötpotatis
Olivolja
Flingsalt och peppar
 
Sätt ugnen på 200 respektive 225 grader (vi har två ugnar i vår spis). Smörj en ugnssäker form och lägg i laxfiléerna. Salta och peppra. Blanda ihop pesto och phiadelphiaost och bred ut över laxen. Skölj och skiva sötpotatisen i så stora bitar som du önskar. Lägg ut på en plåt, häll över olivolja och flingsalt (vi hade den med vitlökssmak). Grädda potatisen och laxen i ugnen i 30 minuter eller tills den har fått fin färg (olika beroende på ugn). Servera med en god sallad!
 
Kram / Emma
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0