Kesoplättar med chiafrön

Hej vänner
 
Lördagen är äntligen här och idag har jag och Pelle planerat in att gå Dolpen. Det är en oerhört vacker och fridfull vandringsled på Munkforshöjden. Jag lovar er bilder efter helgen :)
 
Så länge tänkte jag tipsa om mina goda kesoplättar. Det var när jag kom hem från Australien för tre år sen som jag upptänkte dessa godingar. Den sommaren åt jag nog kesoplättar minst en gång om dagen om jag inte minns fel?! Haha. Nu för tiden är det inte alls lika mycket, men jag gillar dem skarpt fortfarande!
 
 
 
Kesoplättar med chiafrön: Blanda 1 dl keso, 2 ägg, 1msk chiafrön, kanel och kardemumma. Låt stå och svälla en stund och klicka sedan ut på en plåt och grädda i mitten av ugnen på 225 grader tills de får en fin färg. Servera med turkisk yoghurt, jordgubbar och solmogen gul mango!
 
Om ni undrar vart den gula färgen på kesoplättarna kommer ifrån så är det för att hönsen som värper äggen går fria i det gröna och äter gräs. Då blir allt man gör med äggen väldigt gult och det är ett tecken på att hönsen mår bra. Jag köper nämligen färska ägg från en arbetskamrat nu och jag kan inte beskriva hur gott dessa ägg smakar. Det är stor skillnad från köpägg och jag är så tacksam att Gabbsan delar med sig av dem! Mer ekologiskt än så blir det inte. Punkt.
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: The World According to Elsa

Herregud så gott! Jag har precis köp chiafrön nu, men jag eh fattar inte helt hur man gör med dem? Ska man alltid blötlägga dem, och hur mycket vatten i motsvarighet till fröna ska det vara?

Svar: Ja de är riktigt smarriga :) Jag brukar aldrig blötlägga mina chiafrön, det funkar bra ändå. Ibland har jag dem i maten, ibalnd på gröt/yoghurt/fil och liknande. Det blir iallafall en väldigt bra konsistens på plättarna när man har chiafrön i :)
Emma Barremyr

2012-06-30 @ 16:22:02
URL: http://elsa89.blogg.se
Postat av: Hanna

Har aldrig tänkt på att man kan grädda plättarna i ugnen, smart! :)

Svar: Ja det är ganska smidigt faktiskt :)
Emma Barremyr

2012-07-01 @ 10:29:45
URL: http://kanelsnackan.blogg.se
Postat av: Li

Kesoplättarna såg väligt smarria ut, måste testas :)

Svar: Vad roligt att du tycker det! Personligen älskar jag dem, hoppas att du gillar dem :)
Emma Barremyr

2012-07-01 @ 14:24:19
URL: http://smileyouarealive.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0