Fem minuters läsning till dig

Hej

Under utbildningen har vi läst en hel del om åderförkalkningsprocessen och om hur hjärt- och kärlsjukdomar uppstår i våra kroppar. Elsa tipsade mig igår om en jättebra artikel som jag tycker att ni ska läsa om ni är intresserade. Den världsberömda hjärtkirurgen Dwight Lundell beskriver varför sockret är så farligt för oss, att det skadar kärlväggarna och skapar inflammationer som leder till hjärtsjukdomar, stroke, diabetes och fetma. Jag tycker att han beskriver det på ett så himla bra sätt. Han kritiserar fettsnål kost som länge varit rekommenderat och ersatts med högförädlade kolhydrater (socker, mjöl och alla de produkter som tillverkas av dem) samt en hög konsumtion av omega-6 vegetabiliska oljor som soja, majs och solrosolja. Och jag tror att han har såå rätt! Det är inte fettet vi ska vara rädda för, vare sig det är omättat eller mättat, det är sockret och de farliga transfetterna. Ta dig tid (tar fem minuter) och läs artikeln, den förklarar en hel del. DU hittar den här.

Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Ååh, detta är ett sånt dilemma för mig.. Mitt dietisthjärta är så fullt med lärdomar om lättprodukter, kalorier och rätt fetter. Absolut inte bara lågfettkost, utan snarare "rätt-fett-kost". Och jag tror personligen att kolhydrater har en alltför stor plats i människors kost, och då främst den sämre snabba sorten:( Men jag kan och vill inte tro att vi måste utesluta kolhydrater helt, att vi aldrig ska få äta den där söta bullen eller fredagsmysa med den där chipspåsen...

2012-03-20 @ 18:40:47
URL: http://Dietistnjutning.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0