Smaken på chokladen?

Hej

Jag fick en fråga om hur man får bort den beska smaken från kakaon. Jag anser att det bästa är att blanda med något sött och få en fin balansgång mellan söt och bitter smak - som i mörk choklad. Sen är det inte alla som gillar den där bittra smaken, men jag tror att det är något som man får lära sig att tycka om. Jag fullkomligt älskar mörk choklad och kakaosmaken. För mig räcker det att mosa den en halv banan i t.ex. kakaogröten för att det ska bli lagom med sötma, samma om jag blandar kakao med keso eller kvarg - en halv banan och det är lite sött. Strör du över lite salt får du även det där lilla extra! Men alla är olika så ni får testa er fram och se vad ni gillar bäst. Tänk sött, och gärna naturligt sött i form av honung eller frukt/bär istället för socker.



Som sagt så tror jag också att det är en liten vanesak - innan jag började äta mörk choklad gillade jag inte alls smaken, nu ÄLSKAR jag den bittra och söta smaken tillsammans :)

Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Marie

Jag brukar röra ner kakao i gröten utan att söta alls. Funkar riktigt bra!

2012-05-12 @ 18:56:49
URL: http://elinmaries.wordpress.com
Postat av: Julia

Din kakao/keso/kvarg/bananröra har jag testat flera ggr nu och den är såå god! Tack så jättemycket för det tipset :) toppat med kokos och någon frukt blir det underbart gott!

2012-05-12 @ 21:41:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0