Valnöten

Hej



Valnöten är en fantastisk nöt som innehåller mycket antioxidanter och aminosyran arginin. Både antioxidanter och arginin är bra för blodkärlsväggarna och hjälper till att hålla dem mjuka. Valnöten har också en ovanligt hög dos omega-3 i form av ALA. Den byggs bland annat in i hjärnan och kan dessutom omvandlas till omega-3-fettsyran DHA som annars finns i fisk. ALA är också särskilt viktigt för hjärnan, och redan under antiken rekommenderade greker valnötter till personer med dåligt minne och koncentrationssvårigheter. Valnöten är alltså bra för hjärnan och har roligt nog ett utseende som en hjärna. Tror ni att det finns en mening bakom det? :)

Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Mamsen

Toppen att jag älskar valnötter och äter det ganska mycket, för hur illa skulle inte mitt minne vara om jag inte åt så pass mycket valnötter som jag gör ;-)

2012-05-15 @ 19:35:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0