Apelsinkaka med crunchy morotstopping

God morgon 
 
Igår kvällsfikades det med en helt underbar kaka som smakade alldeles ljuvligt... men också väldigt juligt! Det var en apelsinkaka med crunchy morotstopping.
 
All cred ska gå till Fanny då det är hennes recept som jag ändrat om i pyttepytte.
 
 
 
Ingredienser:
  • 200 g avrunna stora vita bönor
  • 1/2 tsk vaniljpulver
  • 2 msk kokossocker
  • 1 msk agavesirap
  • 2 ägg
  • 2 äggvitor
Sätt ugnen på 165 grader. Lägg ett bakplåtspapper i botten på en form med avtagbara kanter och fetta sidorna med kokosolja. mixa ihop ovanstående ingredienser till en slät puré och tillsätt sedan:
  • 3 msk kokosmjöl
  • 6 msk saft från en apelsin
  • 2 tsk rivet apelsinskal
  • 2 msk kokosolja
  • 1 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk bikarbonat
  • 1/4 tsk salt
Mixa alla ingredienser till en slät smet och häll sedan upp i formen. Skrapa ur mixern så gott du kan innan du fortsätter med nästa steg:
  • 2,5 dl valnötter
  • 1 stor grovriven morot
  • 2 msk kokossocker
  • 1 mosad banan
  • 2 tsk kanel
Mixa nötterna till en crunch i mixern och blanda sedan ihop med övriga ingredienser. Smula över blandningen över smeten i formen och sätt sedan in kakan i ugnen. Grädda i runt 35-40 minuter och ut kommer en fluffig, och alldles ljuvlig kaka, som ni måste testa!
 
 
Värt att nämnas är väl kanske att ingen i familjen lyckades gissa den hemliga ingrediensen - vita bönor, som kanske kan låta lite knas i en kaka. Men jag kan garantera att ni inte känner något smak från dem!
 
Detta får starta vår fredag här på bloggen! Jag ska iväg och jobba mitt sista 24-timmarspass för den här veckan, vilket känns skönt. Jag börjar längta hem till lägenheten och stan, är sugen på att komma igång och jobba i gymmet igen och komma in i vardagen. Ett avbrott är alltid bra - det får en att uppskatta det man har. Sommaren har varit underbar, men jag ser fram emot höst och vardag igen. Faktiskt!
 
Hoppas att ni får en fin fredag!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Mari

Jag döööör !!!!!!!!! Måste ha =)

Svar: Testa, så hiiiimla god :D
Emma Barremyr

2013-08-02 @ 09:37:54
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: Ulrika - Fotograf u.norman

Låter huuur gott som helst!

Svar: precis vad det var, TESTA! :D
Emma Barremyr

2013-08-02 @ 09:40:44
URL: http://aphotographersworkout.wordpress.com
Postat av: Ebba

Vita bönor i? Det lät inte alls gott om jag ska vara ärlig vilket jag alltid är. Jag ska göra den men utan vita bönor. Varför har du de i om det ändå inte smakar något av de om jag får fråga?

Ebba

Svar: Bönorna är istället för mjöl (och mjöl smakar ju inte heller speciellt mkt, ellerhur?). så kom ihåg att ersätta med något om du plockar bort dem!
Emma Barremyr

2013-08-02 @ 10:39:54
Postat av: Klara

Stannar du upp ibland och njuter av en stark och frisk kropp? Lätt att glömma tycker jag när man bara tränar på och förväntar sig att kroppen ska prestera! Jag försöker vara glad och tacksam ofta för allt vad kroppen ställer upp på :)

Svar: Ja visst, jag är dagligen tacksam för både livet och kroppen, och den uppskattningen är otroligt viktig för mig! Och jag är alltid lyhörd till vad den försöker säga mig :) Det är ju så viktigt att lyssna på kroppen! Tack för påminnelsen :)
Emma Barremyr

2013-08-02 @ 16:08:12
Postat av: Fanny Roethlisberger

vad roligt att du testade denna, och framför allt : att du gillade den :D haha kan inte låta bli att fnissa åt Ebbas kommentar... (A)

Svar: Det var suuuupergod! Kommer göra den fler gånger :) Tack för receptet! Hihi, ja den var lite skojig :p
Emma Barremyr

2013-08-03 @ 11:24:51
URL: http://bloggaromtraning.se/roethlisberger/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0