Kakao

Hej vänner 
 
Ni är många som undrar över det här med kakao. Är det skillnad på kakao och kakao? 
 
Svaret är ja. Vid framställning av valig kakao rostas kakaobönorna i hög temperatur innan de processas vidare vilket gör att mycket de närningsämnen som finns i kakaon försvinner. Så tyvärr innehåller inte den "vanliga kakaon" värst mycket nyttigheter.
 
Rå kakao däremot är rena näringsbomberna, ett superfood! Det finns i stort sett inget annat livsmedel som innehåller så mycket antioxidanter som rå kakao gör. Dessutom hittar du även bra fetter, proteiner, järn, magnesium, fosfor, krom, svavel och andra nyttigheter i den råa varianten. Att kakaon är rå innebär att den är rostad under 40 °c och därmed behålls alla näringsämnen kvar i produkten. 
 
Om smaken är annorlunda? Oooja, mycket! Och det till det positiva. Den råa kakaon smakar liksom mer choklad om du frågar mig! Och som jag sagt förut skulle jag inte klara mig utan mitt kakaopulver. Det är mitt stora beroende! ♥
 
Vill du också beställa hem en rå variant hittar du kakao här (<-- klick). Passa på att köpa ett kilo så räcker det läääänge, länge!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Gabriella

Hej! Jag tänkte köpa kakaopulver från Råvarubutiken och undrar om du har några tips på fler saker man kan köpa därifrån som är bra att ha hemma? Kram

2013-01-28 @ 13:48:54
Postat av: Camilla S

Jag köper rawfoodshops kakao, men på den står det att den bara håller ca 2 månader efter öppning. Är den du beställer annorlunda? Tänkte då du promotade för storpack. Jag köper bara liten förpackning då jag använder vanlig kakao vid bakning (i ugn) att använda raw food då förlorar sitt syfte så går ju inte åt så stora mycket men raw food kakaon smakar ljuvligt :)

Svar: På mina förpackningar står det inget alls om bäst före datum. Jag har tagit för givet att när det är torkat i 40 grader förlängs hållbarheten (så gjorde de förr i tiden och då höll maten i flera år), men nu blev jag osäker. Varför jag promotade storpack var ju för att det blir billigare (iallafall om man äter så mycket kakao som jag gör, fast då bakar ju jag på mitt råa kakao också då)! Håller med om att den råa smakar ljuvligt :D
Emma Barremyr

2013-01-28 @ 14:39:13
URL: http://camillasvilja.blogspot.com
Postat av: Anonym

Finns rå kakao att köpa i affärer?

Svar: Ja, det finns i flera välsorterade hälsokostbutiker :)
Emma Barremyr

2013-01-28 @ 15:40:36
Postat av: Fanny

Jag har både vanlig och rå kakao men måste nog säga att jag tyvärr gillar den vanliga bättre ;) min råa kakao från renée voltaire är också mycket ljusare i färgen än vanlig och smakar så beskt men det kanske går att träna upp smaksinnet och gilla den riktiga kakao smaken bättre :)fast det viktigaste för mig är nog ändå att den är ekologisk och Faitrade, förhållandet för kakaoodlare är ofta hemska på konventionella odlingar. blev en lång kommentar om lite kakao ;) tack åter igen för en superbra blogg! Kram

Svar: Sedär, alla smaklökar är ju olika :) Håller med dig - jag vill också ha ekologiskt och gärna fairtrade - då smakar det ju ännu bättre med det samvetet också :D tack för din kommentar! Kram
Emma Barremyr

2013-01-28 @ 22:07:48
Postat av: Eva

Hej, har följt din blogg nu ett tag och älskar den verkligen, recepten är underbara och jag känner verkligen igen mig i mycket av din historia. Därför undrar jag hur långe det tog innan du fick din ibs diagnoserad? Och vad gjorde dom åt den? Har magproblem och har haft det ett tag nu och börjar bli tokig på att alltid behöva oroa sig över det och inte få någon klarhet i vad det är eller vad jag ska göra. Har du några tips? Vore verkligen så uppskattat. Tack på förhand and keep up the good work!

Svar: Hej! Kul att höra att du tycker så mycket om bloggen :D Jag började utredning för magen hösten 2011 och i april 2012 fick jag slutligen diagnosen efter att ha genomgått en utredning. Det var jag själv som fick ligga på om att få gå vidare då allt såg bra ut (velket det ju gör vid IBS). När jag slutligen gjorde gastroskopin fick jag veta att jag hade IBS och blev erbjuden hjälp av en dietist. Jag tackade nej till det och har löst problemen själv (med hjälp av rätt kost och motion). Vill du se vad jag gjort för förändringar kan du läsa om det under fliken IBS/magproblem! Men först tycker jag att du ska gå en utredning så att du får veta vad som faktiskt är felet på dig! Lycka till :)
Emma Barremyr

2013-01-28 @ 23:32:56
Postat av: Omar

Varumärket "naken" säljer kakaopulver som de skriver ska innehålla minst 7 ggr mer antioxidanter än "vanliga".
Jag brukar blanda den i ris- eller havremjölk och tillsätta lite kokossocker, supergott och nyttigt med (hoppas jag)!

2014-08-02 @ 22:59:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0