Läsarfrågor

Hej 
 
"Vad härligt att äntligen få springa! Själv har jag inte gymkort utan jag springer alltid utomhus. Så min fråga är om du tror att det är bra att springa nu på vintern när det är så kallt, eller är det bara farligt? Det är svårt att bedöma om man är nojig eller ansvarsfull när man hoppar över ett träningspass pga köld. 
Sedan skulle det vara väldigt roligt om du ville dela med dig av ditt träningsupplägg i något inlägg. Så msn kan få följa målsättningen och vägen dit. Jag kan ofta tycka att det är svårt att förbättras, men däremot försämras jag inte heller. Om du vill får du gärna lägga ut tider om inte det är för personligt (eller kanske egentligen oväsentligt?)! Kram! Och grattis i efterskott!"
 
Om man väljer att springa ute eller inne på vintern spelar egentligen ingen roll, det är en smaksak. För de flesta är det inga problem att springa ute när teperaturen ligger på -10 grader, men är det så kallt som ned mot -20 kan det vara smart att hoppa över löpningen eller välja att springa inomhus. Ofta uppkommer besvär i luftvägar om man tränar i så kall luft. Personligen föredrar jag att springa utomhus, men under vinterhalvåret blir det ändå mycket löpning inomhus eftersom jag helst springer i skogen, vilket ju är svårt med massa snö.
 
Det viktigaste för att vi ska utvecklas i träningen är att variera den. Om vi kör fast i samma spår och tränar samma sak dag ut och dag in, månad efter månad anpassar sig kroppen till slut och du förbättras inte längre. Ger du istället kroppen nya utmaningar både i intensitet och nya övningar kommer denistället behöva jobba hårt för att hela tiden förbättra sig och du kommer att fortsätta att utvcklas i din träning.
 
Jag slänger upp några träningsprogram och övningar som jag kör då och då, men jag vill inte dela med mig av mina upplägg och träningsprogram varje dag. Det beror dels på att jag inte vill att någon anna ska jämföra sig med mig och dels för att mina upplägg är anpassade efter mig och min kropp. Jag vill att när ni kommer in här ska ni hitta inspiration till en väg som funkar för er och framför allt få inspiration till motivation. Om jag skulle skriva ut precis hur jag tränar är ni säkert flera som skulle börja jämföra er med mig och det är verkligen inget jag vill att ni ska göra. Jag hoppas att ni förstår det och att ni fortsätter inspireras av enskilda övningar och exempel på upplägg som kommer upp då och då!
 
"Hej Emma! Måste bara säga att jag testat många av dina recept, och vad kul att ALLT är gott! 
Sen har jag en fråga, vad tycker du om att stretcha? Gör du det innan, under och efter träning, bara innan, bara efter eller inte alls? Är det individuellt eller finns det fakta om vad som faktiskt är bäst?"

Hejsan! Vad roligt att höra att du gillar recepten så mycket, verkligen jättekul att höra, tack :D Stretch råder det delade meningar om. Jag är dock en av de personer som anser att vi bör stretcha. Många är idag alldeles för stela och därmed hindrade i sin vardag att kunna utföra rörelser korrekt. Vi behöver även vara rörliga i kroppen för att kunna träna säkert och med rätt teknik. Att stretcha kroppen kan kännas skönt och upplevelsen av att man känner sig lite rörligare efteråt finns också där. Dock visar forskning att just statisk stretch (när vi sitter still och töjer) inte har så stor inverkan på rörligheten. Det vi istället behöver göra är att träna dynamisk rörlighet - alltså töj i rörelse som har visat sig ha bra effekt på rörligheten. 
 
Jag brukar köra en dynamisk rörlighetsserie med lite olika övningar med stången, bl.a. de i klippet nedan plus att jag också brukar lägga till lite rotationer i ryggraden och även sidoböjningar.
 
 
Jag är också noga med att stretcha ut kroppen just för att det känns så skönt efteråt och för att jag mår bra av det.
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: julia

hej! tänkte du säger att om man går till gymmet och tränar samma pass varje dag så blir den van till slut och slutar förbränna, är det så? För när ja går till gymmet så kör ja alltid springa 20 pw 20 cross20 sen maskiner, och ja trivs bra. lär ja byta rutiner nu?

Svar: Hej! Du slutar absolut inte att förbränna för att du alltid kör samma pass! Så länge som du rör på dig förbränner du :) Men vill du utvecklas, bli starkare, få bättre kondis och prestera måste du ge dig själv utmaningar! Trivs du bra med det du gör idag och inte blir uttråkad tycker jag absolut att du ska köra vidare som du gör, men vill du "bli bättre" borde du kanske göra en förändring!
Emma Barremyr

2013-01-22 @ 18:58:53
URL: http://berglunndjulia.blogg.se
Postat av: cornelia

Hej! Älskar din blogg. Har en fråga angående kost.
Jag undrar hur nyttigt det är med kastanjer, typ rostade?
Läser aldrig något om kastanjer och liknande, är det nyttigt, eller är det onyttigt?
ska man jämnföra det med nötter, eller är det mer som potatis?

Min mamma är vegitarian och brukar göra biffar på det, som ersättning för kött lixom. men som jag har läst så verkar de ha mer kolhydrater än protein, så känns som om hon då skulle äta ”potatis med potatis” lixom om hon äter dessa bittarna. Eller är det en proteinrik källa? Varför äter eller använder inga som tränar mycket detnna underbar ”nöt” eller vad det nu är? ÄR helt fantastiskt god juh?

Tack För en fin blogg btw!

2013-01-22 @ 21:38:11
Postat av: Linnea

Hej Emma ;)

Jag skulle vilja veta lite vad du tycker om proteinpulver och liknande. Jag är själv väldigt skeptisk mot det, och tycker att om nån ska använda det så kanske det är om man tränar på elitnivå. Men det känns som att alla som börjar träna också börjar med dessa drinkar och allt vad det är. Skulle vara kul att en gång för alla få veta om jag har rätt som är skeptisk eller om man faktiskt har nytta av det även om man är en "vanlig Svensson"? :)

2013-01-22 @ 23:10:29
Postat av: Emma

Tack för bra svar!

Svar: Varesgod :D
Emma Barremyr

2013-01-23 @ 21:57:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0