Raw morotskaka

Hej 
 
Jag är helt kär i min nya kokbok "Pigg och glad med rawfood"!
 
Finns så många spännande recept som jag vill sätta tänderna i och först ut blev en morotkaka som fick agera fredagsmys!
 
Morotskaka raw-style alltså!
 
Sjukt gott!
 
 
Kakbotten:
200 g mandel
3 torkade dadlar
Ev. lite vatten
 
Mixa alla ingredienser i en matberedare väl och tryck ut i en springform som är högst 23 cm i diameter.
 
Fyllning:
7 morötter
2,5 dl valnötter
2,5 dl dadlar (blötlagda i ungefär en timme)
2 dl russin (blötlagda i ungefär en timme)
1/4 tsk muskot
1/4 tsk kardemumma
1/2 tsk kanel
1/2 tsk ingefära
 
Häll valnötter i matberedaren, mixa väl och häll över det i en skål. Mixa sedan morötterna och häll även de i en skål. Mixa sist russin och dadlar till en smet och häll sedan i morotsmassan, de hackade nötterna och kryddor och mixa ihop allt väl. Häll fyllningen ovanpå kakbotten och fördela jämnt.
 
Glasyr:
2,5 dl cashewnötter
3 msk apelsinsaft
1 msk agave eller honung
 
Mixa alla ingredienser i matberedaren och fördela massan ovanpå kakfyllningen.
 
Ställ kakan i kylen och sikta gärna lite kanel över innan servering!
 
Kakan innehåller bara massa nyttigheter och funkar därför lika fint som mellanmål/ kvällsmål som del i en frukost. Torkad frukt gör den naturligt söt vilket gör den ypperlig som en efterätt eller fikatillbehör
 
 
Sofia tipsade mig om att doppa sötpotatischipsen i choklad vilket även det testades till helgens fredagsmys! Får alla tummar upp, precis som de naturella sötpotatischipsen - som jag blivit helt beroende av - bästa snackset!
 
Ett annat tips - frysta vindruvor smakar piggelinglass!
 
Mums!
 
 
Morotskakan har fått agera fikatillbehör hela helgen och har fått tummar upp från både vänner, pojkvän och mig!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Mari

Men oj, den såg inte dum ut :) Tack för andra klockrena tips.

Svar: Den var inte helt fel heller :D Kul att du gillar det och hoppas du också gillar kakan om du gör den :)
Emma Barremyr

2013-06-03 @ 19:30:46
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: Mari

Sv. :) Förstår det !! Ska absolut testa den.

2013-06-03 @ 20:38:54
URL: http://www.marriie.blogg.se
Postat av: Victoria

Tjo! Den morotskakan lät riktigt god, måste testa!!!
Fick barsen som jag vann idag föresten! Smakade en till mellis, sjuukt god var den!! Du ska ha ett stort tack!:) har du testat att göra mitt recept än förresten?:)

Svar: Hej! Ja den måste du testa, var jättegod :D Vad kul att du gillade barsen också! Ska testa ditt recept i veckan, låter jättegott!
Emma Barremyr

2013-06-03 @ 21:05:14
Postat av: Ulrika

Du har en fantastisk blogg och verkar ha en lika fantastisk energi och glädje! Jättekul att se/läsa. Trevlig sommar!!

Svar: Vad roligt att höra, tack snälla för din kommentar! Hoppas att du får en riktigt fin sommar :)
Emma Barremyr

2013-06-03 @ 22:44:11
Postat av: Victoria

Provade morotskakan i eftermiddag! Sjukt god var den! Vi hade bara färska dadlar och det gick bra det med, fast behövde inte lika mkt då eftersom dom är lite "blötare" i konsistensen! Sen tog jag citronsaft istället på glasyren, blev superdupergott :) kan tänka mig att apelsin också är gott!
Hoppas du gillade mitt recept :) kram

Svar: Ja visst blev den god :) kan tänka mig att citronsaft också är himla gott! Kul att du gillade den! Din mugcake var jättegod, ska göra den igen och lägga ut på bloggen och hänvisa till dig! Hoppas du njuter av dina bars :) kram
Emma Barremyr

2013-06-07 @ 18:35:36
Postat av: victoria

Va roligt att du gillade den! Tack min bloggadress står ovan :) ja gud asså, dem är så sjukt goda!! Det är så bra att ha i väskan när man reser/jobbar typ :) så har dem till sånna tillfällen, såå perfekt äre! Kram

Svar: Ja, och så går de att variera i mängder! Jag älskar det :D tack för ditt recept och för att du delade med dig :)
Emma Barremyr

2013-06-09 @ 09:29:41
URL: http://vviiccttoorriiaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0