Svar på läsarfrågor

Hej! Jag ska åka bort nu i 6 veckor och skulle behöva tips på bra konditionsträning som man kan göra när man inte har tillgång till gym :) löpning kör jag redan 3 ggr i veckan, är det okej att köra mer eller är det skadligt för kroppen?
 
Hej! Både cirelträning och tabata är personliga favoriter som får upp pulsen fint och dessutom samtidigt tränar styrkan. Det blir liksom två flugor i en smäll. Välj ut dina favoritövningar och kör på, skratta och ha kul ute i solen samtidigt som svetten får rinna! Vad gäller löpningen beror det lite på vilka typ av pass du kör när du springer. Intervaller och snabbdistans är pass med hög puls, vilket kräver vila för benen dagen efter. Springer du långsamma pass med puls under 75% av max HF funkar det utmärkt att klämma in ett extra löppass i veckan. Men det beror ju såklart på hur van löpare du är också. Annars skulle jag rekommendera dig att varva löpning med powerwalks och styrketräning för överkroppen! Lycka till!
 
Hej! Tack för en fantastisk blogg! Jag undrar lite om träning, framförallt PW. Är det bra träning? Om man går 7 km istället för att springa? det är så tråkigt att springa :(
 
Såhär är det - all träning är bra träning. Och träningen ska vara rolig. Rolig träning som blir av är alltså det allra bästa! Men sen beror det ju såklart på vilka mål du har med träningen. Ska du springa ett marathon räcker det inte med att gå 7 km, men eftersom du inte gillar att springa antar jag att du inte ska springa något marathon :) Är ditt mål att motionera för din hälsas skull är powerwalks alldeles utmärkta, så fortsätt med det du - och njut riktigt ordentligt av dem!
 
 
Hej! Tack för en super bra blogg! Jag har en fråga jag hoppas du skulle kunna svara på. Jag äter och tränar väldigt bra och har gjort det en lång tid. Om ungefär 1 månad så åker jag till thailand och jag kommer att vara där i ungefär 4 veckor. Jag har varit där många gånger förut så jag vet vilket utbud på mat det är där och det är ju väldigt annorlunda mot vad jag brukar äta. Det är mycket vitt bröd, vitt ris, pommes osv. Eftersom jag är där så länge så vill jag verkligen göra det bästa av situationen och äta så bra jag kan. Har du några tips på vad jag kan äta/dricka osv? Är nudlarna bättre än riset? Är ett fruktfat bra som frukost ( finns inte så mycket andra nyttiga frukost alternativ..) Är den rena kokosmjölken i en kokosnöt nyttigt? Ja, jag skulle verkligen vilja ha hjälp hur jag på bästa sätt kan göra det så hälsosamt som möjligt så jag inte tappar allt. Jag ska försöka gå på promenader på stranden varje dag & hitta gym som jag kan gymma på. Skulle verkligen bli super glad för svar. Kram på dig.
 
Hej! Vad roligt att åka till Thailand, som har helt underbar mat om du frågar mig. När jag var i thailand brukade jag äta havregrynsgröt med mjölk och frukt eller naturell yoghurt med frukt och müsli, smoothies, omeletter och massa fruktfat till frukost. Detta fanns att beställa på de flesta frukostfik och dagen började för det mesta väldigt bra. Det fanns också mycket gott att köpa längs gatan och till lunch levde jag i stort sett på grillade kycklinglår, grillad majs, grillad fisk, nötter, färskpressad juice och smoothies! Smoothies, eller "fruistshakes" som det kallas är också superbra mellanmål, men be om en osötad då de är ganska duktiga på att slänga i en hel del sockerlag (personligen tycker jag att det räcker med det söta från frukten). Jag brukade också köpa naturella yoghurtar på 7-eleven och äta till mellanmål. Sen så har vi då den thailändska maten som jag åt till middag varje kväll. Frågar du mig tycker inte att du ska vara rädd för att få i dig vitt ris och nudlar under semstern. Eftersom du äter så pass bra och tränar regelbundet annars gör det absolut ingenting att du äter lite annorlunda under den här månaden, men jag förstår ju om du inte vill tappa dina resultat. Ofta innehåller maten kokosmjölk - vilket ju är både gott, nyttigt och väldigt mättande. Ät en mindre mängd kolhydrater och mer protein och fett om du känner för det? Se till att hålla regelbundna måltider och ät dig mätt, och du - njut av god mat och semster!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Elvira

Var med i våran veckans blogg! Gå in på vår kategori "tävlingar" för att komma direkt till inlägget! Lycka till

2013-06-18 @ 15:32:27
URL: http://Klaraelvira.blogg.se
Postat av: Erika S

Hej Emma!
Jag har under hela mitt liv tränat, balett 10 år och gymnastik 11 år. Nu har jag slutat båda för jag har tröttnat och jag behöver en ny träningsform att hålla på med! Jag får olika förslag från vänner osv men jag har svårt att se vad som passar mig. Jag gillar effektiv träning som det känns att man har tränat samtidigt så ska det vara så kul så det inte "känns" att man tränar. Jag älskar att dansa men vill ha en effektiv träning. Kan du komma med förslag vad jag ska börja träna? Jag mår inte bra när jag är stillasittande som jag vart nu ett tag när jag inte har hittat en ny träningsform än.
Tack på förhand!!
Erika

Svar: Det är svårt för mig att säga vad du ska träna eftersom bara du vet vad du tycker är kul. Mitt tips till dig blir att testatestatesta. Tensta massa nya saker så kanske du hittar något du gillar. Det viktigaste är ju att träningen är rolig och att du mår bra av det. Så jag hoppas att du hittar något som du fastnar för!
Emma Barremyr

2013-06-19 @ 07:53:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0