Grymma 500-metersintervaller

Heeey 
 
Många frukar att köra intervaller, jag däremot älskar dem och längtar varje vacka tills jag äntligen får springa och ta ut mig till max. Intervallerna är sååå mycket roligare än distanspassen just nu!
 
Gårdagen intervallpass blev grymt! Jag sprang snabbare och orkade mycket mer än vad jag gjort på länge! Att ha viloveckor från träningen kan ha sina fördelar. Jag började första intervallen på 13 km/h, men fick höja upp till 14 km/h för att pulsen var för låg. För att ett intervallpass ska fylla sitt syfte bör pulsen ligga någonstans mellan 85-95% av max HF. 
 
Upplägget såg ut såhär:
 
* 1000 m (9 km/h) - uppvärmning
* 500 m (13 km/h)
* 200 m (7,5 km/h)
* 500 m (14 km/h)
* 200 m (7,5 km/h)
* 500 m (14 km/h)
* 200 m (7,5 km/h)
* 500 m (14 km/h)
* 200 m (7,5 km/h)
* 500 m (14 km/h)
* 200 m (7,5 km/h)
* 500 m (14 km/h)
* 500 m (7,5 km/h)
 
Efter sex 500-metersintervaller fortsatte jag sedan med två tabataintervaller med 5 minuters powervalk mellan. Under tabataintervallerna flyttade jag upp hastigheten till 16 km/h. Wow!!! Kändes grymt bra i benen!
 
Alltså:
 
* Tabataintervall (16 km/h)
* 5 min aktiv vila (powerwalk)
* Tabataintervall (16 km/ h)
* 5 min nedvarvning
 
Avslutade det hela med excentriska tåhävningar (hälsenerehab) och några smärtsamma, men ack så behövliga vändor på foamrollern och därmed var min träningsdag fulländad!
 
 
Pulsen under sista tabataintervallen!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Louise

Hur gör man så att pulsklockan visar ens puls i procent sådär?? Har en likadan klocka som du (tror jag? har polar fler modeller som är rosa och ser ut sådär?) Men jag kan inte hitta hur man får in den där displayen? :S

Svar: Gå in på inställningar, sen träningsinställningar, sen pulsformat och ändra till % av maxpuls :)
Emma Barremyr

2013-03-15 @ 16:29:19
Postat av: Johanna

Hur kan man se hur många procent av maxpuls man ligger i? Jag har en polar ft40 :)

Svar: Gå in på inställningar, sen träningsinställningar, sen pulsformat och ändra till % av maxpuls :) Så funkar det på min iallafall!
Emma Barremyr

2013-03-15 @ 17:30:22
Postat av: Anna

Hej Emma!
Vad har du för pulsklocka och vad kostade den? :)

2013-03-15 @ 20:02:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0