Svar på läsarfråga

Hej! Jag älskar din blogg, du är otroligt inspirerande!! Jag har en fråga.. Jag ska springa Göteborgsvarvet den 18 maj. Jag började träna inför det i januari, (har dock alltid tränat och hållt igång men det var då jag trappade upp träningen). För ungefär en månad sen var jag ute och joggade, efter ett tag kom en smärta krypande i utsidan av knäet, fortsatte tyvärr springa ändå. Tillslut gick det inte så då lunkade jag hem, efter att ha sprungit strax över 1 mil. Efter det fick jag jätteont i knäet när jag böjde det, gick i trappor osv. Kollade upp det och fick som svar att jag skulle vila från löpningen. Vilade ca 2-3 veckor och förra veckan skulle jag ge mig ut och jogga igen. Det gick bra de första 10 minutrarna, därefter började det göra ont i båda knäna.. Kollade upp det igen och fick som svar att jag inte bör springa över huvud taget, men ifall jag verkligen ville genomföra loppet skulle jag köra annan konditionsträning i ca en månad och sedan se ifall kroppen reagerar bra när jag börjar löpträna igen. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra, att springa Göteborgsvarvet har varit ett mål för mig hur länge som helst och jag vill verkligen genomföra det. Nu behöver jag ju ett helt annat upplägg än det jag hade innan, då jag främst fokuserade på olika sorters löpträning. Vad tycker du att jag ska göra? Jag är så kluven, skulle vara otroligt tacksam och jag kunde få lite tips på alternativ kontiditonsträning som inte sliter allt för mycket på knäna. Tack på förhand!
 
Hej :) tack för din kommentar, vad roligt att höra att du gillar bloggen, det gör mig glad! Det du beskriver låter som löparknä - och det är precis samma "knäskada" som jag har. Löparknä är en ganska vanliga idottsskada bland långdistanslöpare som visar sig i form av enorm smärta på utsidan av knät - känns ungefär som om man sticker in en kniv i knät. Usch...
 
Längs utsidan av benet löper en sena kallad "IT-bandet" ner över knät och fäster i underbenet. Vid rörelse glider denna sensturktur över benutskott på utsidan av knät. Om detta sker ofta och om senan är spänd kan det leda till irritation i området och då uppstår smärta.
 
Rehabiliteringen går ut på att mjuka upp och stretcha IT-bandet så att den inte blir stel. Detta måste genomföras regelbundet och det går inte att fuska om man väl fått löparknä en gång (funkar inte för mig iallafall). 
 
Det jag rekommenderar dig är att vila från löpningen tills det går över. Jag tycker också att du ska söka upp en sjukgymnast eller naprapat som kan hjälpa dig med diverse stretchövningar och massage. Att rulla och "massera" IT-bandet på en foamroller är också något jag rekommenderar starkt. Sen jag började göra det har jag kunnat öka distansen i löpningen och knappt känt av knät.
 
Bästa övningen på foamroller för löparknä hittar du här <-- (klick)
 
 
Jag hoppas att denna lilla guide gav dig lite hjälp. Var noga med att lyssna på kroppen och spring INTE så länge som du har ont - det gör det bara värre! Satsa istället på att göra rehabiliteringen ordentligt så hoppas jag verkligen att du blir bra i dina knän i tid så att du kan genomföra Göreborgsvarvet!
 
Kram på dig / Emma.

Kommentarer
Postat av: ♥ Hanna

Vilken härlig blogg du har md massa bra recept :)

Svar: Tack, vad roligt att höra :D
Emma Barremyr

2013-03-26 @ 09:17:41
URL: http://hhaa.blogg.se
Postat av: Sofia

Tycker också din blogg är superhärlig!

Tänkte komma med lite tips på denna fråga då jag hade exakt samma problem under förra året då jag skulle springa gbg-varvet.

Gå till sjukgymnast för är det löparknä så tar det ca 3 veckor rehab om det inte blivit för allvarligt. Jag fick under min rehabtid även springa kortare sträckor och det hjälpte mig att komma runt skadefri. Vet inte vart du kollat upp tidigare, men läkare i allmänhet brukar avråda från träning på de mesta saker, även om det inte alltid behövs. En sjukgymnast kan istället ge alternativa övningar och kostar bara 100 kr om de är skrivna till landstinget.

Jag fick till råd av min sjukgymnast att köra benspark med ca 25 repetitioner och lång excentrisk fas (hålla ca 10 sek emot på vägen ner). Detta kan kännas lite obehagligt de 5-6 första repsen men släpper sen och det kändes mkt bättre för mig redan efter första gången.

Fick även tips på att köra knäböj med lätta vikter och höftbrett avstånd mellan benen där knäna pekar rakt fram.

Lycka till och hoppas att du kan genomföra loppet!!


/Sofia



Svar: Kul att höra! Bra tips också. Jag tog också kontakt med en sjukgymnast istället för läkare. Dock kunde jag knappt gå då jag även hade ont i vila, så jag vilade från löpningen tills jag bara fick ont när jag sprang. Rehabiliteringen gick sådär till en början, men har blivit bättre och bättre och jag känner alltmer sällan av det! Skönt att du fixade loppet utan skador, bra jobbat! Hoppas dina knän är bättre idag också! Tack för din kommentar :-) Kram
Emma Barremyr

2013-03-26 @ 10:46:14
URL: http://metrobloggen.se/sofaya

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0