Träna pensionärer!!!

Hej vänner 
 
Jag vill slå ett slag för pensionärsträning!
 
Något som imponerar på mig är att se de äldre människorna kämpa och svettas ute i gymmet. Under förmiddagarna är gymmet alltid fullt av glada pensionärer och jag fick själv fördelen att joba med en av dem när jag startade upp min verksamhet som personlig tränare.
 
Jag tycker att det är fantastiskt att se hur positivt träningen faktiskt påverkar oss. Och hur mycket vi kan förebygga och stärka upp våra kroppar även när ålderdomen kommer smygande. För ni vet väl att det aldrig är för sent för att börja träna?
 
Min pensionär var före detta idrottare i orientering och har i stort sett rört sig i hela livet - och det ger sina fördelar. Eftersom han hållt på med orientering har fokus främst legat på att stärka upp och träna benen och för bara några år sedan fick han upp ögonen för styrketräningen och började då att bygga upp överkroppen.
 
Idag är han stark och funktionellt tränad. Gissa om jag blev imponerad när han slängde sig upp i räcket och gjorde chins, fixade funktionella marklyft galant, förklarade att han tänkte på att få in balansmoment, fria vikter och smidighet i träningen. Att tänka allsidigt och varierande har sina fördelar och gör oss funktionellt tränade - något som gynnar oss i vardagen!
 
För det är väl ändå det som är meningen med träningen - att vi ska få starka kroppar som orkar med livet och vardagen. Att vi får kroppar som orkar med att bli gamla samtidigt som vi lever livet?
 
Det är iallafall viktigt för mig!
 
Att träna för att må bra, vara frisk och kunna bli gammal är väl ändå det som hälsa handlar om!
 
Och att se alla pensionärer som håller igång gör mig glad. Samtidigt som de sträker upp sina kroppar kommer de också ut och träffar andra pensionärer, blir fyllda av endorfiner och får en lättare vardag!
 
 
Ett annat exempel är mina farföräldrar som båda är över 80 år, friska och glada. Farfar är med och springer orienteringstävlingar under sommrarna, går powerwalks och hänger i vedbacken. Farmor gör gymnastik och går stavgång om dagarna!
 
Jag tror garanterat att ett aktivt liv (även som äldre) gör oss starkare både fysisk som psykiskt. Det gör också att vi lever längre och är friskare! 
 
Så ta hand om era kroppar och träna för hälsan!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Annie

Jag tror som du Emma och blir så himla glad av att se de pensionärer som travar inpå gymmet samma tid varje morgon med ett leende på läpparna :)

Svar: Ja, det är helt underbart - så mycket glädje det sprider!!!
Emma Barremyr

2013-03-28 @ 17:47:45
URL: http://liveitloveit.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0