Veckans matsedel

Hej sötisar ♥
 
Ni är väl med och tävlar om den fantastiska lådan med hela 18 mellanmålsbars från Pulsin'? Missa inte!!! Du hittar tävlingen här <-- (klick).
 
När det kommer till att planera mat är jag lite av en expert. Hehe! Det är så roligt och jag har alltid massa nya idéer som jag vill prova på. Att veckohandla är något av det roligaste jag vet (ja, jag vet att jag är konstig, that's me, att laga och äta mat är något av det bästa jag vet), och pengarna rinner snabbt iväg när jag fyller upp kundvagnen med allt jag vill ha. 
 
Men jag lägger mer än gärna pengarna på just mat. I maten finns så mycket njutning och för mig får det gärna kosta lite extra, om jag får det där lilla extra vill säga. Vi är båda överens om att vi vill ha det så. Maten är viktigt, den ska ge kroppen näring och smaka gott, och vi lever ju bara en gång - maten är så mycket njutning! Så istället för att handla massa kläder, smink och andra "vanliga" saker går mina pengar oftast åt till mat och hälsokost (och då menar jag inte att jag aldrig köper kläder och annat, utan att jag helt enkelt prioriterar att äta gott före att alltid springa runt i någon ny tröja). Det är så jag vill ha det!
 
Åter till planeringen. Jag satt och planerade veckans mat på jobbet igår och gjorde en lång handlingslista för att det skulle gå smidigt idag.
 
Veckans lista ser ut såhär:
 
 
Prioriterar ni att lägga mycket pengar på mat? 
Brukar ni planera och göra matlistor?
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Marie

Förstår vad du menar, avstår gärna kläder och annat för att ha mer pengar att lägga på mat. Men riktig mat, av bra kvalitet och schysst producerad, SKA kosta.
Däremot gör jag aldrig någon veckoplanering - köper det jag är sugen på och sen improviserar jag fram måltider av det med inspiration från eget huvud, bloggar och kokböcker. Den senaste veckan har det till exempel blivit otaliga variationer på vitkål och getost, hehe.

2013-05-20 @ 17:02:03
URL: http://elinmaries.wordpress.com
Postat av: Sara

Hej,
Skulle vara kul om du lade upp dina matsedlar här på bloggen varje vecka. Har inga ideér här ibland.:) Även vi bloggare kunde ju få ha en dag då du presenterar våra olika matförslag kanske...?!! :)
det är alltid kul att byta ideér!

2013-05-20 @ 17:49:05
Postat av: ann-sofie

hemma hos oss använder vi en matlista. Allt går så mycket smidigare med bra planering, både när det gäller inköp samt själva matlagningen :)

2013-05-20 @ 18:37:00
URL: http://hennesliviordochmeningar.blogg.se
Postat av: Rebecca

Jag tycker också om att hitta på nya rätter och planera innan det handlas! Däremot får jag bara välja en eller ett par maträtter per vecka då hela familjen vill välja en maträtt. Vi gillar så olika ;)

2013-05-20 @ 19:39:36
URL: http://www.denksam.wordpress.com
Postat av: louise

Du är absolut inte ensam, jag älskar att handla mat! Det är så fridfullt på ngt sätt :) men som du säger blir det ganska dyrt och som en fattig student måste jag tyvärr använda förnuftet fler gånger än jag hade önskat. Skulle vara skönt att slippa tänka på summan när man går omkring bland allt det goda. Det kostar ju mycket att leva mer hälsosamt känns det som, så ofta blir jag besviken när jag tvingas välja bort det som är nyttigt för min kropp och själ (!) bara för att anpassa mig till situationen.. Hatar att det ALLTID är specialpris på skräpmat, men sällan på riktigt bra mat. Som vanligt skyller jag på samhället ;)

2013-05-20 @ 21:10:16
URL: http://spelarminlind.blogg.se
Postat av: Anonym

Hej Emma!

Jag är 18 år och ca 165cm lång, har ingen koll på min vikt då jag bara mår dåligt av vågen, men mellan 55-60 ligger jag säkert på. Jag är väldigt aktiv och tränar 6 dagar i veckan, på måndagar kör jag dubbelpass, ett på lunchen och sedan på kvällen. Idag när jag kom hem från dagens andra pass så åt jag 2 mackor med kalkon och en skål med yoghurt + musli + en liiten påfyllning med yoghurt + musli. Är det för mycket? Mår så dåligt över att jag åt så mycket men jag kände mig inte helt "tillfredsställd" eller vad man ska kalla det.. Får nästan alltid ångest när jag äter efter träning för det känns som jag alltid äter för mycket så är träningen förgäves.. Dock äter jag absolut inte ALLTID det som jag gjorde ikväll oftast typ gröt eller något men jag får fortfarande ångest... Vad ska jag göra?

Jag vet att jag inte har ett sunt förhållande till mat, även om jag äter ordentligt så tänker jag på minsta lilla tugga jag stoppar i mig, räknar kalorier, läser på exakt alla ingrediensförteckningar osv.. Får panik när jag ätit onyttigt osv.. Jag vet att detta inte är sunt men jag har hamnat i träsket helt enkelt .. Vad ska jag göra?

/En tjej som är tacksam för hjälp

2013-05-20 @ 22:37:41
Postat av: Camilla S

Vi veckohandlar varje lördag/söndag och gör en lista i stil med din för hela veckan. middagsresterna blir lunchlåda så har man även det löst. Maten får kosta men det spar vi nog in på att vi sällan köper mat ute :)

2013-05-21 @ 07:15:08
URL: http://camillasvilja.blogspot.com
Postat av: Linda

Samma här! Älskar att planera veckans mat och skriva lista på inköp. Barnen brukar få önska en rätt var sen gör vi upp en matsedel efter hur veckan ser ut, med jobb, möten, träning och hur mycket tid man har till själva matlagningen!
Vi lägger mycket pengar på mat, av samma anledning som du själv! Njutning för kropp och själ ;)

2013-05-21 @ 19:52:28
URL: http://harligavardag.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0