Året som gått

Hej vänner 

 

Här kommer en liten sammanfattning från mitt år som gått!

 

Mycket har hänt med min blogg under det senaste året. Framförallt så är ni många, många nya läsare som hittat hit och det är jättekul – utan er skulle inte bloggen alls vara lika levande för mig!

Under året som gått har bloggen blivit mer och mer hälsoinriktad. Innan bloggade jag mest om mitt liv i allmänhet, men i och med utbildningen ”hälsa och wellness” bestämde jag mig för att skriva mer om mitt stora intresse! Jag började blogga om frukost, träning, hälsosam matlagning och hade drömmar om att inspirera andra till ett bättre välmående och en bättre hälsa.

 

Januari

 

 

  • Året började med nyårsraketer och champagne i en kall vinternatt tillsammans med min kärlek, syster Lina och Martin.
  • Ett av mina nyårslöften var att följa min dröm och utbilda mig till personlig tränare.
  • Indra kom till världen, och en av mina bästa vänner, Hannah blev mamma.
  • Jag klarade massageprovet och blev därmed godkänd massör inom klassisk och taktil massage.
  • Vi hade en tvådagars avslutning på kursen Fysisk aktivitet ute i skogen med teambuilding, sjukamp och korvgrillning.
  • Jag fyllde 23 och fick en glassmaskin i present och gjorde för första gången min egna frozen yoghurt, Ååh (!)
  • Jag började gå hos en naprapat för att behandla min dåliga blodcirkulation i benen.
  • Efter en lång höst med läkarbesök för magen skickades äntligen en remiss till mag- tarmavdelningen för att jag skulle få gå en utredning.
  • Utbildningen gick vidare och kursen ”Upplevelse och entreprenörskap” startade.
  • Månaden avslutades med en studieresa till Kalhyttan och Loka Brunn. Jag blev förälskad i Loka Brunn och omgivningen och bestämde att jag och Pelle skulle fira våran tvåårsdag där.

 

 

Februari

 

 

  • Jag köpte min första pulsklocka för att ta konditionsträningen till nya höjder!
  • Jag kom igång med massagen och hade flera massagekunder
  • Per fyllde 25 och det firades i flera omgångar och med massor av godsaker!
  • alla hjärtans dag lagade Per en trerättersmiddag till mig för första gången. En fantastiskt god middag som jag sent kommer glömma! Kvällen avslutades med bio och en helkroppsmassage till mig från min underbara pojkvän.
  • Vi gjorde ett stort grupparbete som gick ut på att starta eget wellnessföretag. Min grupp startade ”Värmlandsäventyr”, ett företag som använde sig av naturens enkelhet för att skapa en unik upplevelse och öka gemenskapen mellan deltagarna, bla. genom teambuildning.
  • Jag klarade mina första dips med egen kroppsvikt och kände mig starkare än någonsin!
  • Slutet på månaden bjöd på ett fantastiskt vårväder – sol och värme som resulterade i timmar ute på balkongen.
  • Jag och Viktoria påbörjade vårt examensarbete som handlade om sambandet mellan självkänsla/ självförtroende och fysisk aktivitet.

 

 

Mars

 

 

  • Mars bjöd på ett fantastiskt väder med både sol och värme och vintern kändes som en evighet bort!
  • Praktiken på Sats Färjestad började. Jag kom snabbt in i verksamheten och passade på att träna mycket när jag tillbringade mest hela dagarna på ett gym.
  • Jag testade på Crossfit för första gången och fick grym träningsvärk!
  • Enkäterna till vår undersökning delades ut och vi kunde sammanställa ett resultat.
  • Våffeldagen firades med proteinvåfflor.
  • Kesokvarg med olika smaker blev standard till frukost.
  • Jag åt för fösta gången bananpannkakor och blev förälskad (!)
  • På medlemskvällen på Sats gjorde jag och Malin konditionstester på kunderna och jag hittade en klient att följa under praktikens gång.
 
 

April

 

 

  • Jag genomgick gastroskopin och fick veta att jag lider av IBS och började därmed att lägga om min kost och testa mig fram till vad som funkade för mig och min mage.
  • En hel vecka spenderades i Idre med familjen. Skidåkning, frisk luft, mat i mänger och härlig fjälluft i lungorna gjorde gott för själen. En stukad handled var mindre kul och styrketräningen fick trappas ner en aning.
  • Morgnarna började ljusna allt mer och morgonpromenaderna blev standard igen.
  • Jag och Julia tränade med PT på Sats – grymt kul!
  • Jag köpte nya löparskor och kom igång med löpningen igen efter ett vinteruppehåll.
  • Jag skrev mycket om bålstabilitet och visade er flera olika övningar att göra med bollen för att träna upp den inte styrkan.
  • En resa till Kreta med mamma i september bokades in.
 
 

Maj

 

 

  • Jag bestämde mig för att utbilda mig till PT under hösten och bokade in mig på Safe education med start i augusti.
  • Praktiken avslutades och jag hade mitt sista möte med min klient som hade uppnått fantastiska resultat under perioden jag coachat henne. En häftig upplevelse att få vara med och bidra till något så fint.
  • Torsby fick ett utegym som jag ägnade mycket tid i så fort jag kom hem till byn.
  • Picknickar och promenader var standard under hela maj – även denna månad bjöd på mycket fint väder.
  • Examensarbetet skrevs klart och vi kunde äntligen njuta av ledighet och se fram emot examen.
  • Jag skrev om alla nötter och dess fina egenskaper här på bloggen.
  • Jag var med på Starta-eget-dagen och fick en klarare bild över mina planer och vad jag ville.
 
 

Juni

 

 

  • Jag tog examen i Hälsa och Wellness och var därmed utbildad hälsocoach. Det hela avslutades med en dag full av roligheter och en fin trerätters middag på kvällen.
  • Jag skrev ett inlägg med min syn på hälsa och wellness som avslut på dessa fantastiska två år.
  • Lillasyster Julia tog studenten och det firades såklart!
  • Jobbet drog igång och på 2 veckor jobbade jag ihop timmar till en heltid.
  • Midsommar var en av månadernas höjdpunkter. Dagen började med Borejoggen, fortsatte med midsommarlunch med familjen och avslutades med grillkväll och badtunna med de finaste vännerna.
  • Jag och Per avslutade juni med en dags vandring på vackra Munkforshöjden.
 
 

Juli

 

 

  • Återigen måååånga timmar på jobbet.
  • Ledigheten ägnades annars åt pojkvännen, vänner, familj, bak- och matlagning och träning såklart.
  • Jag och min kärlek firade 2 år tillsammans genom att åka till Loka Brunn och ha ett mysigt dygn tillsammans.
  • Familjen Barremyr fick en ny familjemedlem när hunden Tass kom hem till oss.
  • Jag fick en även några lata dagar i Sunne tillsammans med pojkvännen och svärföräldrarna.
  • Sommarens dåliga väder fortsatte och jag såg det positiva med den kyliga sommarluften och la såklart extra tid på träning.
  • Både jag och Per började torka mat för fulla muggar inför den kommande vandringen.
 
 

Augusti

 

 

  • Månaden började med en vecka på jobbet – ungefär dygnet runt.
  • Jag påbörjade PT-utbildningen och gick grundkursen under en vecka i mitten av månaden. Jag fick nya vänner med samma intressen och kände att jag hade hamnat rätt.
  • Jag låg sjuk i en rejäl förkylning under en vecka.
  • Jag och Per åkte upp till Kiruna för att gå Kungsleden mellan Abisko och Nikkaluokta som blev en fantastisk och helt underbar vecka.
 

 

September

 

 

 

  • September började med en veckas jobb som varvades med träning, tvätt och packning.
  • Jag och mamma åkte på en underbar resa till Kreta! Sol, värme, fantastisk mat och en underbar miljö + massor med mamma- och Emmatid som jag sent kommer glömma!
  • Jobb, jobb och åter jobb.
  • De två sista veckorna av september tillbringades i Stockholm för del två på utbildningen. Jag utvecklades och lärde mig mer än jag gjort på länge! Det kändes så rätt och jag trivdes som fisken i vattnet med träning upp över huvudet!
  • Under tiden i Stockholm hann jag även med en fikadejt på Blueberry med söta bloggvännen Sofie.
 
 

Oktober

 

 

  • Oktober inleddes med massa jobb som varvades med plugg och träning. Intensiva veckor och uppladdning inför sista delen på utbildningen.
  • Sista halvan av oktober spenderades i Stockholm för att få sista delen av PT-utbildningen avklarad. Jag njöt av livet, älskade det jag gjorde, lärde mig mer om träning, hade underbara människor med samma intressen runtomkring mig och mådde helt enkelt bara så himla bra!
  • Jag körde ett PT-pass med Sofie.
  • Jag åt jordnötsgröt i mängder, en standardfrukost varje dag under hela utbildningen.
  • Jag sov som en stock varje natt då både kropp och knopp behövde maximal återhämtning under denna period.
 

 

November

 

 

  • Efter en lång höst på resande fot landade jag äntligen hemma hos min pojkvän i lägenheten i Karlstad. Jag fick lediga dagar och kunde återhämta mig och ta tillbaka lite saknad tid.
  • Jag började titta på Grey´s Anatomy och ägnade många timmar under filten i soffan.
  • Beskedet att jag hade klarat hela utbildningen kom på posten och jag kände mig som världens lyckligaste! Jag hade uppnått ett av mina mål – att utbilda mig till PT.
  • Den lediga tiden ägnades mycket åt att stå i köket och ta igen all förlorad tid som gått under hösten – och som jag njöt!
  • Åkte till Stockholm en helg för att vidareutbilda mig inom träning under och efter graviditet samt för att träffa mina fina PT-vänner. En underbar helg!
  • Jag och lillasyster Julia tog med farmor och farfar till Mårbacka julmarknad för att provsmaka på allt julgott och titta på alla fina julsaker.
  • Jag tillbringade en helg med mina fina vänner i en sommarstuga med tacos och massa tjejmys.
 
 

December

 

 

  • Jag drog igång min hälsokalender med hälsorelaterade utmaningar till er varje dag.
  • Det blev återigen en hel del jobb på schemat och jag pendlade mellan Karlstad och Torsby.
  • Andra adventshelgen tillbringades i Stockholm med hotellmys, middagar ute på restaurang, promenad och julmarknad på Skansen, träning, långa frukostar, mys och julklappsshopping.
  • Jag tillbringade mycket tid till att baka massa julgodis och annat julgott.
  • Julen firades med samma traditioner som alla andra år. Jag var omgiven av alla nära och kära, åt massa gott och njöt av stunden och av allt jag har.
 
 
Har ni också sammanfattat era år? Kommentera så jag får gå in och läsa hur era år har varit också!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Det verkar som du har haft ett bra år!
Jag älskar dina bilder, de är verkligen inspirerande!
Kram och gott nytt år!

Svar: Ja det har varit ett himla fint 2012 :) Tack, själv tycker jag att dina bilder är himla fina, du är jätteduktig! Gott nytt åt!
Emma Barremyr

2012-12-31 @ 10:51:28
URL: http://sockerfritt.blogg.se/
Postat av: Viccy

Du tar så himla fina bilder! Fångar verkligen känslan :)

Svar: Tack så mycket! Och gott nytt år :)
Emma Barremyr

2012-12-31 @ 12:22:46
URL: http://frulle.blogg.se
Postat av: Sarah

Hej Emma! Jag har en fråga angående hampa proteinet som jag sett du använt dig av i vissa recept. Smakar det äckligt "bränt gräs" som många uttrycker det? ;) och försvinner smaken om man tex använder det i smoothies?
Är laktosintolerant så det vore ju toppen att kunna använda det för extra protein efter träning.

Svar: Hej Sara! Hampaproteinet har en speciell smak, ja, men jag tycker att det funkar fint att ha i t.ex. smoothies och bak. Smaken från hampan försvinner ganska bra om du blandar med något sött som t.ex. banan :) Är också laktosintollerant, så det är perfekt!
Emma Barremyr

2012-12-31 @ 16:39:36
Postat av: Louise

Hej! Har fått en glassmaskin i julklapp, och undrar vad du använder dig av för ingridienser när du gör yoghurtglassen? Kramar Louise

Svar: Hej :) Här --> http://emmabarremyr.blogg.se/2012/january/glassmaskinen-som-gor-dig-glad.html finns recept på glassen! Kram
Emma Barremyr

2012-12-31 @ 17:11:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0