Hälsa och wellness för mig

Hej vänner

Jag tyckte att det var passande att skriva ett litet inlägg om min syn på vad hälsa och wellness är för något nu när jag tagit examen och är färdig med utbildningen! Både hälsa och wellness är omfattande begrepp, men jag tänkte nu beskriva min syn på det hela!

I början av utbildningen diskuterade vi begreppen hälsa och wellness ofta och mycket. Det kändes aningen flummigt då det inte var någon som hade ett riktigt svar på vad dessa begrepp innebar. Är hälsa frånvaro från sjukdom? Är man sjuk om man sitter i rullstol, och innebär då rullstol att man inte kan ha hälsa? Går det att uppnå fullkomlig hälsa? Vad är wellness för något? Är hälsa och wellness samma sak? Det var så många frågor som snurrade runt, men jag förstod till slut att meningen var att vi skulle bilda oss en egen uppfattning om vad hälsa och wellness var för oss själva. Jag kom på att det är lite som en filosofi.

Och vad tror jag då?

Vi börjar med hälsan. WHO:s definition av hälsa lyder såhär ”hälsa är ett fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande, inte enbart frånvaro av sjukdom och svaghet”. Det finns vidare två olika syner på hälsa, en biomedicinsk och en humanistisk. Den biomedicinska handlar om kroppen, vilket innebär att om vi är friska (i kroppen) har vi hälsa och är vi sjuka (i kroppen) har vi ohälsa. Enligt denna syn skulle en person som är beredd att ta sitt liv ha hälsa, och det känns inte riktigt rätt. Den humanistiska synen är bredare och här spelar även psyket och medvetandet in. Mina tankar om hälsa är att vi ska se helheten. Hälsa är inte bara att vara fri från sjukdom, hälsa handlar också om medvetandet och om hur vi mår. Låt oss ta en deprimerad person som i övrigt är helt frisk, lever på ett hälsosamt vis och inte har några fysiska skador som exempel. Eftersom den här personen inte mår bra i ”själen” skulle jag inte vilja säga att han/ hon har hälsa. Jag anser att vi måste må bra i både kroppen och knoppen för att inneha hälsa. En person som ligger sjuk i t.ex. cancer skulle jag inte heller vilja säga har hälsa. Ofta innebär många sjukdomar även påverkan på livskvaliteten och psyket – det kan vara åt båda hållen, men den som är kroppsligt sjuk och ändå kan se det ljusa i livet vill jag heller inte påstå har god hälsa. Däremot kan personen i fråga känna/uppleva/uppnå wellness som jag inte anser är samma sak som hälsa.

Läser man WHO:s definition av wellness lyder den istället; ”wellness är det optimala hälsotillståndet”. Detta håller jag inte riktigt med om då jag anser att man kan uppnå wellness även om hälsan är dålig. Wellness är för mig välmående, alltså att man mår bra i själen. Wellness kan man känna/ha/uppnå även om man är sjuk eller inte har en kropp som fungerar som den ska. Wellness är guldkornen i vardagen eller stunderna då man mår som bäst. Det kan handla om en chokladbit, en resa, favoritmaten, att du känner dig snygg i dina nya kläder, får massage, tar ett bad, skrattar eller vad som helst som får dig att må bra. Till och med en rökare kan känna wellness när han/ hon tänder sin cigarett trots att det är så långt ifrån hälsa man kan komma.

Det här kanske blev lite flummigt, men jag ville bara få ner mina tankar i text. Hälsa och wellness är två begrepp som hänger ihop oerhört mycket och det finns oändligt med saker att diskutera och fundera över. Det finns många faktorer som påverkar vår hälsa, men mina tanker om just det här inlägget är att jag tror att vi inte kan uppnå hälsa utan wellness, men däremot wellness utan hälsa.



Det här tycker jag är otroligt intressant att diskutera och jag skulle gärna höra era åsikter och tankar. Är hälsa och wellness något ni funderat på? Vad tror ni isåfall om det? Är det samma sak? Tror ni att man måste inneha båda för att uppnå det ena eller det andra? Berätta gärna!

Kram / Emma.


Kommentarer
Postat av: Moa<3

Hej har en veckans bloggtävling om du vill vara med ! :)

du har tid att anmäla dig innan 22:00 ikväll ! kram :)



direktlänk----> http://meisy.blogg.se/2012/june/bli-veckans-blogg.html#comment

2012-06-10 @ 16:54:07
URL: http://meisy.blogg.se/
Postat av: victoria

jag håller verkligen med om dina åsikter här! superintressant inlägg :)



ps. körde cihns idag, oj vad segt det går när man bara drar av 10 kg - där klarar jag inte ens en hel än faktiskt så jag har en bit kvar.. klara dock några på -20 kg :) hur går det för dig?



kram!

2012-06-10 @ 17:00:09
URL: http://victoriaswellness.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0