Vandringsmaten

Hej vänner 
 
Jag lovade ju er ett inlägg om vandringsmaten. Ni som har hängt med i bloggen vet att jag och Pelle gick Kungsleden, Abisko - Nikkaloukta under sex dagar i slutet av augusti. Under en månads tid innan torkade och förberedde vi all mat som vi skulle ha med oss. Torkningslistan var lång och innehöll bland annat potatis, morötter, palsternacka, sötpotatis, paptika, aubergine, lök, tomater, banan, jordgubbar, kiwi, mango, ägg, lax, köttsfärs, kyckling, parmaskinka mmInlägget där ni kan se matsedeln för veckan hittar ni här (<--klick).
 
Efter att torkningen var klar delade vi upp all mat i portionspåsar och märkte påsarna med respektive rätt. Sen lade vi de olika portionspåsarna i nya påsar för respektive dag. På det viset blev det väldigt enkelt att hålla reda på när vi skulle äta vad. Torsdagspåsen innehöll t.ex. mjölblandning till pizzadeg, pesto, parmskinka och ost till pizzalunchen, samt blandningen till laxgrytan och quinoa till middagen.
 
 
På bilen ovan lagas det kolbulle till lunch. Själva degen är gjord på skrädmjöl, vatten och salt. Vi stekte först upp bacon i smör (kanske inte det nyttigaste, men det gav mycket energi och mättade vilket var huvudsaken) och hällde sedan på smeten tills det blev en fin "pannkaka" av den. Otroligt gott var det!
 
 
Här har det förberetts för kycklinggryta och ris. En boil in bag (otroligt smidigt att ha med ut i naturen) ligger i kastrullen och kokas. Sedan kokades kycklinggrytan ihop med kokosmjölk och vi fick en riktigt smarrig och lyxig måltid!
 
 
Kycklinggrytan redo att avnjutas i solnedgången!
 
 
Grötfukost i all ära! Nästan alla dagar kokade vi oss ett par portioner äppelgröt med kanel var (havregrynsgröt med torkade äppelbitar och kanel) som vi sedan toppade med linfrö, pumpakärnor, russin, torkad kiwi, torkad banan, torkade jordgubbar och torrmjölk. Frukosten ute i tälet var lika god och njutningsfull som den hemma i soffan. Frukost är alltid min favoriträtt och gröt är något jag aldrig tröttar på (eftersom det går att variera i mängder)!
 
 
Pizzalunch i regnet! Mjölblandningen till pizzan hade vi som sagt redan förberett hemma. Den blandades ut med vatten och formades till bröd som stekets i smör. När det nästan var klart la vi på massa ost som fick smälta, hällde sedan på pesto och toppade sist med parmaskinka. Smarrigt vill jag lova :D
 
 
Och så var det chokladen. Ni vill nog inte ens veta hur mycket choklad vi konsumerade den här veckan... eller jo det vill ni nog :) Håll i er! 800 gram choklad fick vi i oss tillsammans! Jag vet att det låter mycket, men det var behövligt både för motivationen och för att vi blev lite lyckligare av varje chokladpaus. Och vi behövde ju knappast oroa oss för att vi skulle lägga på oss. Nej vi gjorde av med alldeles för mycket energi, så massa choklad var bara bra!
 
 
I Sälka blev det en natt i stuga. Då fick vi också tillgång till ett gasolkök inomhus (dock fick vi springa ner till forsen och hämta vatten och diska) och även vanligt porslin att äta på. Middagen som avnjöts den kvällen stavades svamprisotto med parmaskinka
 
 
Fredagens lunch bestod av en köttsfärssoppa med massa gott i. Bland annat älgfärs, paprika, tomater, potatis, röda linser, lök, tomatpuré mm. Detta var en av de godaste rätterna måste jag säga!
 
 
Saker som ost, smör och salami var sånt som höll sig i väskan hela veckan. Eftersom det inte var så varmt där uppe var det inga problmen att äta av det i flera dagar utan att det legat i kylen. En hårt lagrad ost behöver inte ligga kyld och även riktigt smör klarar sig i rumsteperatur. Jag hade också gjort ett eget nötsmör (<--klick) och tillsammans med knäckebröd och riskakaor blev smör, ost, salami och nötsmör perfekta mellanmål där uppe!
 
 
På bilen ovan syns fiskrisotto med saffran som avnjöts ute i en värmade sol och med en vacker vy över bergen!
 
 
Ännu en gröttallrik!
 
 
Även om vi konsumerade choklad i mängder hade vi bestämt oss för att vi även skulle unna oss en efterrätt under veckan. Hemma hade vi gjort iordning en påse med "smulpaj" gjord på mjöl, havregryn, socker och kanel. Ute i friluftsköket stektes blötlagda torkade äppelbitar på i smör, mjölblandningen knådades ihop med smör och smulades sedan över äpplena och stektes på en stund. fantastiskt gott att jag nästan vill ge ger order att gå ut och äta äppelpaj ute i naturen :D Det måste upplevas!
 
 
På bilen ovan ser ni den rätten som de flesta var skeptiska mot här på bloggen när jag berättade att jag hade torkat ägg. Omeletten. Jag kan hålla med om att den inte ser så aptitlg ut, men jag lovar att det var den. Den smakade som en vanlig omelett och var fylld med svamp, tomat, paprika, lök, riven ost och salami. Riktigt gott :D
 
Alltså helt ärligt och inte för att skryta över mig själv eller Pelle (jo det var faktiskt vi båda som torkat och fixat maten), men maten som vi åt under veckan var över förväntan och förbaskat god. Ingenting blev misslyckat, utan allt smakade jättegott :D
 
Och till er som undrat hur all mat klarade sig under vandringen, som t.ex. varför inte kycklingen blev dålig kan jag tala om att det beror på att allt var torkat. Även köttet. Torkningen drar ur allt vatten ur livsmedlet (det blir hårt och krispigt och måste sedan blötläggas innan tillagning för att suga upp vatten och bli mjukt igen) och det minskar både i storlek och vikt. På det sättet tar det mindre plats och väger mindre samtidigt som hållbarheten ökar. Det har är ett mycket gammal sätt att förlänga hållbarheten på maten. Tänk hur det var förr i tiden när det varken fanns kyl eller frys. Då var torkningen ett sätt att ha mat året runt!
 
Har ni ytterligare frågor får ni gärna ställa dem här?!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Vilket fantastiskt jobb med att göra iordning allt! Häftigt av er! Kul att du delade med dig!!

Svar: Ja det var mycket planering, men helt klart värt det :)
Emma Barremyr

2012-11-24 @ 11:37:28
Postat av: Moa

Åh vad jag längtar tillbaka! Jag och min kille gick också Kungsleden sommaren 2012, exakt samma sträcka som ni. Jag ä-l-s-k-a-d-e det! Vill tillbaka... Fick mycket bra tips och inspiration på mat av dig nu också. Och vilka fina bilder med :)

Svar: Jag längtar också tillbaka! Det var sååå vackert där uppe :D Vi funderar på att gå nikkaluokta - saltoluokta i sommar som ska vara den finaste delen av leden! Kul att du fick lite inspiration till mat - kan säga att allt smakade sååå himla bra ute i naturen! Mums :D
Emma Barremyr

2013-03-05 @ 15:21:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0