Paranöts- och cashewsmör

Hej vänner 
 
Jag har länge tänkt göra eget nötsmör, men aldrig riktigt kommit till kritan utan kört på det köpta jordnötssmöret eller mandelsmöret istället. Nu inför vandringen när vi behöver något gott pålägg på smörgåsen fick jag äntligen tummen ur och satte igång med att göra eget paranöts- och cashewsmör med inspiration från Sofie. Och alltså helt ärligt! Varför har jag inte gjort det tidigare? Jag älskar ju verkligen jordnötssmöret och skulle kunna äta det hela tiden, men det här! Det var ÄNNU godare ju :D
 
 
Paranöts- och cashewsmör
2 dl cashewnötter
2 dl paranötter
1/2 - 1 msk kokosolja
salt
 
Halvera paranötterna och lägg dem tillsammans med cashewnötterna på en plåt. Rosta nötterna på 225 grader i 5-7 minuter (passa så att de inte bränns - kan gå fort). Låt dem svalna något innan du lägger dem i matberedaren. Mixa nötterna (tog någon minut för mig) och tillsätt sedan kokosolja och salt efter smak så att det blir en krämig massa. Om man vill kan man söta med lite honung också, men det gjorde inte jag!
 
 
 
Detta kommer bli gott på de nybakta bröden till frukost eller till riskakorna som mellis :D
 
Har ni testat göra eget nötsmör?
 
Nästa gång är jag sugen på att tillsätta kakao och lite honung och på så vis få egen nutella. Låter inte det gott? :D
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Sofia

Oj vad gott det lät! Måste prova att göra eget jag med :)

Svar: Ja gör det, blev jättegott ju!
Emma Barremyr

2012-08-18 @ 19:16:40
Postat av: Sandra Turesson | Du blir vad du tänker!

Hej!

Har du någon aning om hur länge det håller sig? Förvarar man det i kylskåp eller inte?

Tack för en grym blogg btw :-)

Svar: Det håller sig ganska länge om du förvarar det i kylskåp, minst några veckor! Kul att du gillar bloggen, det glädjer mig!
Emma Barremyr

2013-08-12 @ 12:58:39
URL: http://sandraturesson.spotlife.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0