Kanel- och blåbärsplättar

God morgon 
 
Kanel- och blåbärsplättar med jordgubbskeso, hampafrön, linfrön, kokoschips, morotskakagranola, mullbär och jordnötssås.
 
Kanel- och blåbärsplättar (2 personer):
  • 2 bananer
  • 2 ägg
  • 1 dl äggvita (eller 2 ägg)
  • 2 msk kokosmjöl
  • 2 msk blåbärspulver
  • 2 tsk kanel
Stavmixa ihop alla ingredienser. Stek små plättar i kokosolja på medelhög värme några minuter på varje sida (vänd inte för tidigt för då bli det "pannkaka" av allt). Vi varvade sedan plättarna med jordgubbskeso (stavmixa jordgubbar och keso) och toppade morotskakagranola, hampafrön, linfrön, kokoschips, mullbär och jordnötssås (jordnötssmör och mjölk).
 
En lång och seg morgon har det varit. Fast mysig. Vi var på Kräftskiva igår kväll och kom sent i säng, vilket resulterade i en lång sovmorgon, följt av mysfrykost till "The bucket list". Kravlösa helgmorgnar är bland det bästa som finns! Timmarna går fort och nu har halva dagen redan passerat, dags att svira om från myskläder till träningskläder och cylka bort till Sats en sväng, intervaller på crosstrainern är tanken!
 
Hoppas ni har en grym söndag!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: Rebecka

Hej!
Jag undrar lite kring hur du ser på så kallade ”superfoods”?
Jag är själv nyfiken på att testa carobpulver, acaipulver, spirulinapulver, chlorellapulver, blåbärspulver och raw kakaonibs. Flera gånger har jag tänkt beställa produkterna från nätet (ex. från bodystore.se) men jag blir alltid så himla tveksam. Av vilken anledning bör jag äta dessa livsmedel? Borde man inte få i sig tillräckligt med näring i den riktiga maten? (jag lagar allt från grunden och äter varken halv- eller helfabrikat, skärpmat eller socker). Ofta tycker jag också att dessa pulver höjs till skyarna, men det finns ingen information om ev. nackdelar eller biverkningar. Kan det inte bli för mycket för kroppen att ”processa” all denna näring? Jag är orolig för att stoppa i kroppen något som jag inte har bra koll på. Vore intressant att få höra din åsikt kring det hela, och om du ev. kan hissa eller dissa något superfood-livsmedel. Har följt din blogg ett tag, och tycker du verkar äta bra, samtidigt som du lägger till lite superfood.

Svar: Superfoods är något jag ofta pimpar min mat med för lite extra näring. Eftersom jag inte är utbildad kostrådgivare vet jag inte hur det ligger till med om kroppen får jobba "hårt" för att ta reda på all näring, men det är inget jag hört förut?! Superfoods är ju bara helt naturliga saker fullproppade med näring, rena livsmedel som jag inte ser någon anledning med att vara orolig för att stoppa i sig, men det är ju min åsikt! Jag har många olika saker, men äter inte allt varje dag, utan väljer lite olika för smakens skull :)
Emma Barremyr

2013-08-11 @ 14:19:01
Postat av: Ellinor

Man måste få lov att unna sig de där sena och kravlösa helgmorgnarna emellanåt. Med regnet smattrande mot fönstret tidigare idag kom vi inte upp förrän vid lunchtid då det blev en riktigt höstig frukost i form av ugnsbakad gröt framför diverse skräpprogram på tv:n. Ingenting som hör till vanligheten för undertecknad, men som sagt, riktigt mysigt och välbehövligt någon gång då och då.
Nu hoppas jag att vi båda samlat tillräckligt med energi för att kicka igång ännu en vecka i morgon!
Kram

Svar: Ja det är väldigt skönt och ibland behövs de :) Idag känner jag mig redo! Hoppas du får en fin vecka du med :) Kram
Emma Barremyr

2013-08-11 @ 22:08:13
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Fredrik Larssen

Hej
Ser att ni förstått hur nyttigt och gott blåbärspulver är. Vill ni beställa mer är ni välkomna till min sida.
Vänligen
Fredrik

www.larssens.se

2013-09-05 @ 12:47:20
URL: http://www.larssens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0