Nationaldagen

God morgon 
 
Torsdag och nationaldag - vilket innebär ledighet för många, men inte för mig. Vi har önskeschema här i Torsby, så jag lägger alltid mitt eget schema och passar oftast på att jobba de dagar som ger lite extra betalt, som helgdagar och storhelger. Det är så värt (förutom på jul)! Så idag ska jag jobba och går klockan tio på ett långpass på 24 timmar.
 
Jag startade dock dagen med en snabbfrukost med smörgås, ost och mjölk innan ett härligt intervallpass på löpbandet. Ja jag valde faktiskt att gå in och träna idag - intervaller är lättast att köra på löpband! Blev en form av pyramidintervaller, vilket är galet kul, men psykiskt jobbigt då tiden på intervallerna ökar mot slutet! Grymt!
 
Frukost nummer två (blåbärsmugcake med kesokvarg och kakaopuder) ligger nu i magen, så himla god - ni måste testa!
 
 
Igår hade jag hela eftermiddagen "ledig" (mail- och sms-kontakt med kunder finna för det mesta med) och den ägnades på tåget hem till Torsby och sedan till kvalitetstid med mamma och systrar (pappa jobbade). Jag och mamma gick runt på byn och kikade i affärer, fikade, åt glass och handlade lite mat. Till middag kokade mamma ihop en riktigt gräddig kantarellsoppa som åts med grönsaker, zucchinifrallor och ost ute på terassen i kvällssolen - helt underbart! Lugnet här hemma är något jag uppskattar otroligt mycket!
 
Hoppas ni får en fin nationaldag!
 
Kram / Emma.

Kommentarer
Postat av: -

Jag älskar din blogg Emma! Den är så himla sjukt bra och du inspirerar mig så mycket!

Nu till saken; Förra året (på våren) slutade jag äta godis, kakor, osv. Inte så jättestort egentligen - men jag hade innan ätit sånt varje dag. Jag har aldrig varit någon idrottsmänniska men började då gå långa promenader med min hund (i väldigt snabbt tempo då jag har långa ben :P) Under sommaren åt jag väl kanske lite kakor o så när jag blev bjuden av mormor osv, men jag åt inget godis och åt ofta frukt istället för "onyttigt". I höstas började jag förstå att det inte bara var att sluta med godis, man måste också ändra sina matvanor. När jag slutat med godis åt jag ju istället mycket mer mat! Så jag ändrade även maten (började äta mindre potatis, ris osv som jag innan ätit mängder av och började äta sallad till typ allt). I år köpte jag även ett gymkort för första gången i mitt liv då jag slutade på ridning (ridning var den enda sportaktiviteten jag körde innan, 1 timme i veckan). Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Jag var inte direkt överviktigt innan, jag har alltid varit smal. Jag hade bara fett på magen typ, och ville bli starkare. Det var magen jag ville liksom få fin eller vad man ska kalla det. Jag vet att man inte kan punktförbränna fett men nu är det som att magen är som den var förut samtidigt som min ryggrad typ sticker ut när jag böjer mig framåt.... Kommer bli hemskt i sommar då jag slutat äta godis osv och att mitt skelett liksom sticker ut... Hjälp? Har inte heller fått min mens sen januari och mamma tjatar om att man behöver något sött ibland. Snälla hjälp? Det är inte så farligt som det låter med att min skelett sticker ut, men jag är väldigt smal känns det som... Vad ska jag göra? :((

Svar: Åh, sånt här är så svårt för mig att svara på här! Jag tar verkligen åt mig av det du skriver och lider med dig. Att din mens har försvunnit är ett tecken på att saker och ting inte är som du borde vara i kroppen, antagligen ligger du för lågt i fettprocent vilket brukar visa sig i rubbad hormonbalans och utebliven mens. Förstår att det känns jobbigt för dig nu inför sommaren, men du kan ju alltid göra det bästa av det! Du skriver att du uteslutit kolhydrater som potatis och liknande, detta bör du lägga tillbaka i din kost eftersom du behöver kolhydraterna när du tränar. Tänk också på att äta regelbundet - frukost, lunch, middag och mellanmål däremellan. Välj feta mejeriprodukter, ät dig extra mätt, ät gärna en näve nötter till måltiderna, ett par matskedar kokosolja i gröten, avokado, fet fisk och nötsmör. Drick en smoothie med havregryn, mjölk, nötsmör, frukt och annat gott innan du lägger dig för att ge din kropp extra näring. Dessa ändringar i din kost tror jag kan hjälpa dig mycket! Lycka till och kom ihåg att ta hand om din kropp fina du!
Emma Barremyr

2013-06-06 @ 09:54:08
Postat av: Ellinor

Vilken fin och härlig start på dagen! Hoppas att den fortsatt i samma härliga tecken.

De där zucchinifrallorna är verkligen en succé. Igår gjorde jag dock en ny variant med vitlök, även dessa med inspiration från Annie och de blev om möjligt ännu godare! Vill man ha dem mer neutrala är det bara att utesluta vitlöken och du har supergoda och lättbakade frallor!
Väl värda att prova ;)

Kram

Svar: Ååh, ja dem måste jag prova! :D kram
Emma Barremyr

2013-06-06 @ 21:47:02
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0